به گزارش العالم، در مراسم انتقال مسئولیت های نظامی به لشکر ۲۵ ، ژنرال" برنارد شامپو " فرمانده لشکر ۲۵ پياده نظام ارتش آمريکا اعلام کرد اینکه تبادل وظايف، کاهش حضور نظامي آمريکا در جنوب عراق را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: این جایگزینی در راستای خروج نظامی آمریکا از عراق براساس توافقنامه امنیتی بغداد - واشنگتن انجام شده است.

فرمانده لشکر ۲۵ پیاده نظام ارتش آمریکا که همچنین معاون رئیس ستاد عملیات مشترک نظامیان خارجی در افغانستان، ایساف، را نیز برعهده دارد، افزود: مرکز فرماندهی نظامیان آمریکایی در جنوب عراق که در بخش نظامی فروگاه بصره قرار داشت، اخیرابه بغداد منتقل شده است، اما لشکر ۲۵ به همکاری خود با طرف های در استان های جنوبی ادامه خواهد داد. دهد.

پیش از این حضور نیروهای آمریکایی در استان بصره که در ۵۹۰ کیلومتری جنوب بغداد واقع شده است، تنها در بخش نظامی فرودگاه بین المللی بصره در ۱۴ کیلومتری شمال غرب مرکز شهر بصره محدود شده بود.

فرودگاه بصره به دو بخش نظامی و غیرنظامی تقسیم می شود که بخش غیرنظامی آن به طور کامل، در کنترل عراق است، اما نیروهای آمریکایی از بخش نظامی آن به عنوان پایگاه خود استفاده می کنند.

کنسولگری آمریکا و انگلیس در بخش نظامی فرودگاه بصره قرار دارد، بخشی که از سال ۲۰۰۸ همواره هدف حملات موشکی قرار داشته و سال جاری نیز چندین بار هدف حملات مشابه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری سومریه نیوز عراق در حاشیه مراسمی که در بخش نظامی فرودگاه بصره برای انتقال اختیارات و مسئولیت های لشکر ۳۶ پیاده نظام ارتش امریکا به لشکر ۲۵ بدون حضور سیاستمداران عراقی و تنها با حضور برخی از مسئولان نظامی این کشور برگزار شد " جیمز جفری " سفیر آمریکا در بغداد تاکید کرد، ارتش این کشور براساس توافقنامه امنیتی بغداد واشنگتن درموعد مقرر از عراق خارج خواهد شد و آمریکا در مرحله کنونی تنها در صدد گسترش و تقویت حضور دیپلماسی خود در عراق است.

سفیر آمریکا در بغداد، افزود: دولت واشنگتن پس از خروج نظامی همچنان به آموزش و تجهیز نظامیان عراقی را ادامه خواهد داد.

به موجب توافقنامه امنيتي که ميان بغداد و واشنگتن دراواخر سال ۲۰۰۸ ، به امضاء رسید، تمام نظامیان آمريکايي بايد تا تاريخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ از مناطق هوايي، زميني و دريايي عراق خارج شوند؛ نيروهاي رزمي آمريکايي به موجب اين توافقنامه در تاريخ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ از شهرها و روستاهاي عراق خارج شدند.