به گزارش فارس محمد تهوري در جلسه مقدماتي كميتههاي فني مشترك ميان دولتهاي جمهوري اسلامي ايران، پاكستان، افغانستان و كميسارياي عالي سازمان ملل متحد و امور پناهندگان كه امروز برگزار شد اظهار داشت: اين نخستين جلسه كميته فني چهار جانبه در امور پناهندگان است.

وی درباره اهداف برگزاری این جلسه بیان داشت: هدف از این جلسه ایجاد مقدمه‌ای برای برگزاری کنفرانس بین المللی حمایت از بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانی به افغانستان است.

تهوری ادامه داد: در این اجلاس چهارجانبه کشورهای جهان تشویق می‌شوند تا ما را برای خروج افغانی‌ها از پاکستان و جمهروی اسلامی ایران حمایت کنند.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور با بیان اینکه این نشست در ۳۰ ساله گذشته تا به حال برگزار نشده است افزود: این کنفرانس بین‌المللی در ژاپن و در اواخر سال ۲۰۱۱ برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: فصلنامه‌ای دست کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان است که چارچوب کار خودشان را مشخص می‌کند و دو هفته مهلت دارند تا فصلنامه‌ها را تحویل کمیساریاها بدهند.

تهوری بیان داشت: در دو برنامه سه ساله کشور افغانستان متعهد می‌شود اتباع خود را از پاکستان و ایران خارج کند و در حاشیه اجلاس ژنو نیز به این موضوع پرداخته خواهد شد.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور یادآور شد: تلاش بر این است که با توجه به مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد، حضور طولانی مدت پناهندگان در کشور جمهوری اسلامی ایران و این مسئولیت خطیر را متوجه کشورهای جهانی کنیم.

در ادامه این جلسه نماینده دولت افغانستان درباره خروج افغانی‌ها از کشورهای همسایه اظهار داشت: به نمایندگی از کشور افغانستان به خاطر میزبانی جمهوری اسلامی ایران از سه میلیون افغانی طی ۳۰ سال گذشته قدردانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: مهاجرت‌ها به دلیل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌باشد و باید رفت و آمدها را قانونمند سازیم تا دولت‌ها مشکلی نداشته باشند.

نماینده کشور افغانستان بیان داشت: در حال قوی‌سازی پلیس افغانستان هستیم تا از ورود غیر مجاز افغانی‌ها به کشورهای همسایه جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه دولت افغانستان همیشه پیگیر بازگشت مهاجرین افغانی به کشور است در کمتر از یک دهه ۶ میلیون نفر از افغانی‌ها که مهاجرت کرده بودند به کشور بازگشتند ولی تا وقتیکه زمینه مساعد نباشد برگشت این افراد به کشور پایدار نیست.

در ادامه این جلسه نماینده کشور پاکستان درباره خروج اتباع افغانی از کشورشان اظهار داشت: مشکل مهاجرت افغانی‌ها از ۳۰ سال گذشته وجود داشته چرا که این کشور با مشکلات و بلایای طبیعی و غیر طبیعی مواجه شده است.

وی ادامه داد: کشور پاکستان بدون هیچ محدودیتی منابع خود را با مهاجرین افغانی شریک شده است.

نماينده كشور پاكستان بيان داشت: نصفي از جمعيت افغانستان در خارج از كشورشان زندگي ميكنند و بايد كمك كنيم اين افراد به كشور خود بازگردند.