همزمان با افزایش تنش میان آنکارا و گروه «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک)، پنتاگون قراردادی به ارزش 700 میلیون دلار برای فروش بمب هوشمند سنگرشکن با ترکیه امضا کرده است.

 

فروش این بمبها در حالی اعلام شد که ارتش ترکیه با ادامه درگیری و حملات سنگین به کردها در شمال عراق، در وضعیتی بحرانی به سر می برد.

 

یک مقام ترکیه نیز روز سه شنبه با اشاره به درگیری شدید ترکیه در «یک جنگ نامتقارن» و «نیاز آن به بمبهای هوشمند»، این توافق را «به موقع» دانسته است.

 

پنتاگون فروش بمبهای سنگرشکن «BLU-109»، اولین فروش گزارش شده از این نوع بمبها به ترکیه، را به شرکتهای «الوود نشنال فورج» و «جنرال داینامیکز اوردننس» و «تکتیکال سیستمز» واگذار کرده است.

 

آنکارا انتظار دارد این معامله تا سال 2020 میلادی به اتمام رسد.

 

بر اساس گزارشهای منتشر شده، بمب های «BLU-109» از سال 1985 در فهرست ذخایر پنتاگون بوده و گفته می شود در عراق و افغانستان مورد استفاده قرار گرفته است.

 

هر بمب حاوی حدود 550 پوند (بیش از 249 کیلوگرم) مواد منفجره عالی تریتونال، ترکیبی از 80 درصد تی.ان.تی و 20 درصد پودر آلومینیوم، است.

 

فیوز «BLU-109» تا زمان برخورد بمب به پناهگاه زیرزمینی مورد نظر، انفجار بمب را به تاخیر می‌اندازد تا از انهدام و تخریب کامل آن اطمینان حاصل شود.

 

این در حالی است که آنکارا در ماه‌های گذشته، در عملیاتی گسترده با کردها در منطقه مرزی جنوبی خود درگیر است. به گفته فعالان این درگیری‌ها به مرگ غیرنظامیان منجر شده و به اماکن و زیرساخت‎های منطقه جنوب شرق ترکیه خسارت وارد کرده است.

 

ارتش آنکارا همچنین در یک عملیات نظامی، مواضع کردها را در عراق و سوریه هدف قرار می دهد.

 

این تحولات همچنین در حالی صورت می گیرند که آتش بسی ناپایدار در سوریه برقرار شده است.