چگونه و چقدر آب بنوشیم؟

دکتر آزاده دیباج متخصص زنان و زایمان  گفت: بهتر است آب را در طول روز بنوشیم و دو یا سه ساعت قبل خواب از مصرف نوشیدنی خودداری کنیم چون در هنگام خواب مایعات اضافی موجود در زیر پوست تجمع می کنند و سبب ورم بدن میشوند.

 

دکتر دیباج در خصوص خانم هایی که با افزایش سن ، دوران یائسگی را  تجربه می کنند، گفت: در این دوران میزان آب بدن خانم ها کاهش می یابد، بنابراین نوشیدن مایعات بسیار حائز اهمیت است. 

 

وی بیان کرد: نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز ضروری است، همچنین مصرف آب باعث می شود عملکرد کلیه ها مطلوب باشد، در حالی که نوشیدنی های حاوی کافئین (مثل قهوه) باعث دفع بیش از حد آب می شود و بدن با کاهش آب مواجه می‌شود.

 

دکتر دیباج در خصوص نوشیدنی های نامناسب اظهار کرد:برخی از نوشیدنی ها مقدار کلسیم به دست آمده از موادغذایی را کاهش  میدهد اما برخی از آنها مانند قهوه و نوشابه های گاز دار سبب افزایش دفع کلسیم از کلیه ها می شود،  پس مناسب است به جای نوشیدنی های نامناسب هر روز از آب یا آب میوه ها که دارای مقادیر زیادی ویتامین ها، اسید فولیک و آنتی اکسیدان می باشد استفاده کنند.

 

دکتر دیباج در خصوص اهمیت استفاده آب خاطر نشان کرد:در دوران کودکی به خصوص در سال های اول زندگی و مخصوصا  تا یک سالگی، دو سوم وزن بدن شیر خوار را آب تشکیل می دهد و به همین دلیل است که به کودک خردسالی که به علت اسهال یا استفراغ آب بدن را به میزان قابل ملاحظه ای از دست می دهد باید به طور اورژانس توجه و رسیدگی ویژه ای نمود چون از دست رفتن آب بدن در این دوران بسیار خطرناک است.