حضور مردم در انتخابات دشمنان را خوار کرد

آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با مسئولان بنیاد شهید و شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآنی با اشاره به نورانی بودن مجامع قرآنی اظهار کرد: قرآن کریم در محافل و نیز قلوب مسلمانان سبب نورانی شدن و کسب فضایل بی‌شمار می‌شود.

وی با بیان اینکه عذابی برای حافظان قرآن کریم وجود ندارد، افزود: حفظ قرآن کریم نعمت بسیار بزرگی است که باید مورد توجه واقع شود زیرا بر اساس روایات برای حافظان قرآن عذابی وجود ندارد.

آیت‌الله نوری همدانی شهادت و قرآن کریم را دو عنصر مهم در دین اسلام برشمرد و تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) جهاد را منشأ عظمت و عزت دانسته و خواستار احیا و نشر فرهنگ جهاد در جامعه اسلامی بودند.

وی ادامه داد: رسیدن به اقتدار ملی به سبب حاکم بودن روحیه جهادی در جامعه میسر است.

آیت‌الله نوری همدانی نامه 53 نهج‌البلاغه را مورد توجه قرارداد و گفت: امام (ع) در این نامه که منشوری کامل از شیوه اداره یک سرزمین و خطاب به مالک اشتر است می‌فرمایند "از خدا می‌خواهم که شهادت را نصیبمان کند".

وی در فضیلت این کتاب گفت: امام راحل و بزرگوار انقلاب، نهج‌البلاغه را کتابی جامع و جالب در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حکومت‌داری می‌دانست.

این مرجع تقلید دعای اول صحیفه سجادیه را مورد اشاره قرارداد و گفت: در دعای اول این کتاب که از کتب معروف و مهم شیعه به شمار می‌رود، امام سجاد (ع) می‌فرمایند "پروردگارا توفیق شهادت با شمشیر دشمنان را نصیبم کن" که نشان از اهمیت و مقام جایگاه شهید در اسلام دارد.

وی افزود: موجب افتخار است که جوانان ما با رشادت و شهادت توانستند انقلاب را به پیروزی رسانده و از آن در برابر دشمنان و در طی هشت سال جنگ تحمیلی محافظت کنند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان حدیثی از امام صادق (ع) اظهار کرد: بالاتر از هر کار نیکی کار نیک دیگری وجود دارد اما هیچ کاری برتر از شهادت نیست.

وی شهادت را دارای چندین فضیلت مهم و بزرگ برشمرد و خاطرنشان کرد: از فضائل شهادت در لحظه جان دادن، آمرزش گناهان به‌محض ریختن نخستین قطره خون و قرار گرفتن سر شهید در دامان اولیای الهی است.

این مرجع تقلید به فضائلی که بعد از شهادت به شهید اعطا می‌شود اشاره و تصریح کرد: بعد از خارج شدن جان از بدن شهید، لباس‌های بهشتی به تن شهدا پوشانده شده و مسیر آن‌ها توسط حوریانی که به انتظار آن‌ها هستند عطرآگین می‌شود.

وی افزود: انتخاب جایگاه خود در بهشت و نیز نگریستن به وجه‌الله از دیگر فضائل ارزنده‌ای است که برای شهید مهیا شده که برای انسان قابل‌ درک و فهم نیست.

آیت‌الله نوری همدانی برگزاری اردوهای راهیان نور را امری لازم و ضروری برشمرد و تصریح کرد: برگزاری هر ساله و مکرر این اردوها امری شایسته است زیرا جوانان را با فرهنگ جهاد، شهادت و حال و هوای جبهه‌های جنگ آشنا می‌سازد.

وی مطالعه تفسیر قرآن کریم را امری ضروری و ارزنده برشمرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر تلاوت و حفظ قرآن کریم، مطالعه تفسیر آن از مواردی است که باید موردتوجه واقع‌شده و به آن رجوع شود.

این مرجع تقلید «تفسیر برهان» را مورد اشاره قرارداد و گفت: تفسیرهای متعددی از قرآن کریم وجود دارد اما این کتاب به دلیل دارا بودن هزار و 200 حدیث مستند از اهل‌بیت (ع) از معتبرترین کتب در زمینهٔ تفسیر به شمار می‌رود.

آیت‌الله نوری همدانی آیه 11 سوره رعد را مورد توجه قرارداد و اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه راه تغییر سرنوشت را به‌وسیله خود افراد دانسته و خواستار تغییر نگرش آن‌ها در زندگی می‌شود.

وی با اشاره به انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: این انقلاب در نتیجه تلاش‌ها و تبلیغات رهبر کبیر انقلاب و تغییر نگرش مردم نسبت به شاه و حکومت حاصل شد که استقلال و اقتدار را برای ایران به ارمغان آورد.

این مرجع تقلید خواستار توجه بیشتر به زمینه علوم انسانی شد و اظهار کرد: متون علوم انسانی موجود در کتابخانه‌ها قدیمی بوده و شامل عقاید منسوخ و باطل مانند سکولار و لیبرال هستند، بنابراین لازم است کتب جدید و بر مبنای قرآن تألیف و تکثیر شود.

وی به زمینه‌سازی انقلاب اسلامی برای ظهور حضرت حجت (عج) اشاره کرد و گفت: این انقلاب با تجهیز مستضعفان و خروج آن‌ها از زیر بار ظلم و ستم و نیز مقابله با مستکبران می‌تواند مقدمات ظهور امام عصر (عج) را فراهم کند.

آیت‌الله نوری همدانی در پایان با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باشکوه برگزار شد، خاطرنشان کرد: این انتخابات نیز به لطف حضور مردم همیشه در صحنه باشکوه برگزار شد و دشمنان را خوار و ذلیل کرد، بنابراین مسئولان لازم است قدردان این حرکت عظیم باشند.