چند سوال از منتخب اول مردم تهران در انتخابات مجلس

محمد امین توکلی­‌زاده از فعالان سیاسی یادداشتی خطاب به محمدرضا عارف کاندیدای منتخب اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر عارف

نماینده منتخب مردم تهران

ضمن تبریک پیروزی جنابعالی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و آرزوی توفیق برای شما در خدمت به مردم، سؤالاتی به ذهنمان می­رسد که انتظار داریم با توجه به سبقه دانشگاهی و تدین شما با پاسخ­های درخوری مواجه گردیم.

1) در تهران شما اکثریت آرا را کسب نمودید. اما آیا خود را فقط نماینده طرفداران اصلاحات می دانید یا براساس قانون خود را نماینده کل مردم می دانید؟ بصورت صریح تر آیا قرار است مطالبات سیاسی حزب خود را دنبال کنید یا اینکه مطالبات واقعی مردم را دنبال خواهید کرد؟

2) به نظر شما چرا حتی رای دهندگان به آقای روحانی هم در تهران حاضر نشدند به شما بصورت کامل رای دهند و سقف رای لیستی شما از سقف رای آقای روحانی کمتر است؟ چون علی القاعده حداقل می باید حامیان دکتر روحانی به فهرست حامیان دولت رای می دادند. چرا این ریزش در تهران که شما بهترین وضعیت را دارید رخ داده است و در سراسر کشور شدت آن بسیار بیشتر است؟

3) در تهران شما رادیکالترین مواضع را گرفتید. حتی شبکه های ضد انقلاب و احزاب غیرقانونی بر خلاف استراتژی تحریم در گذشته هم دستورالعمل تشکیلاتی دادند که طرفدارانشان به شما رای بدهند و شعارهای برخی از شما و طرفدارانشان هم مرزهای قانونی را پشت سرگذاشت. ولیکن باز (به غیر از قریب به یک میلیون طرفداران اصولگرایان در تهران)، 50 درصد جامعه یعنی قریب به سه میلیون نفر از واجدین شرایط به شما رای ندادند. به نظر شما چرا این جامعه ناامید از شرکت در انتخابات شده است؟ آیا رفتارهای دولت در سه سال گذشته را در این مورد موثر نمی دانید؟ البته، ما رأی شما را به خاطر حمایت ضد انقلاب و شبکه­های انگلیسی تعبیر نمی­کنیم.

4) تعدادی از حاضرین در فهرست حامیان دولت به این نکته اعتراض کرده اند که چرا ما را انگلیسی لقب می دهید، اما نمی گویند چرا خودشان و هم قطارانشان مواضع ضد استکباری و انگلیسی اخذ نمی کنند؟ در ایام انتخابات شاید از بیم ریزش مقداری از آراء اعلام موضع نکردید؛ حال که دیگر انتخابات تمام شده نمی خواهید مرزهای خود را با دشمنان مردم ایران مشخص نمایید؟

5) در تمام تحقیقات و پژوهش های علمی انجام شده در کشور بر همه دلسوزان مردم ثابت شده است که مشکلات اصلی مردم در کشور معیشت و اقتصاد است و حتی علت حمایت از برجام نیز، برداشته شدن تحریم ها و حل مشکلات اقتصادی بوده است. توضیح بفرمایید چرا در فهرست شما هیچ اقتصاددانی حاضر نیست و در برنامه ها و شعارهای شما هم اثری از مشکلات اصلی مردم و کشور دیده نمی شود؟ و حال که به مجلس راه یافته اید این نقیصه را چگونه برطرف خواهید کرد؟

6) بسیاری از مردم از عملکرد دولت در سه سال گذشته ناراضی هستند و روز به روز به جمع آنها افزوده می شود. اما دولت تاکنون از پاسخگویی به مطالبات مردم فرار نموده است. آیا شما به عنوان حامیان دولت پاسخگویی کاستی­ها و مشکلات دولت خواهید بود؟

7) همانطور که می دانید فهرست اصلاحات در سراسر کشور (به جزء تهران و چند شهر دیگر) شکست خورده است. علت این رویگردانی مردم را چه می دانید؟ آیا متوجه پیام مردم شده اید یا با انکار و توجیه با آن برخورد خواهید نمود؟

8) متاسفانه رویکرد جریان حامی دولت همیشه نقد وضع موجود بوده است. وضع موجودی که 27 سال آن نتیجه مدیریت آقایان موسوی، خاتمی، هاشمی و روحانی است. شما از چه زمانی مسئولیت وضع موجود رابرعهده خواهید گرفت و از نقش اپوزیسیونی خارج خواهید شد؟ چون دیگر هم دولت بطور کامل دست شماست و هم بخش مهمی از در مجلس آینده؟

9) انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری سال 94 شاهد بزرگی بر دروغ بودن تهمت تقلب در سال 88 است. وقت آن نشده که بطور صریح از امانتداری نظام جمهوری اسلامی دفاع کنید؟ هرچند می دانیم که جمع زیادی از شما در جلسات خصوصی این موضوع را می گویند و اما چه زمانی قرار است با شجاعت این مطلب بصورت رسمی و علنی بیان شود و دل امام(ره)، شهداء و رهبری و مردم شاد شود؟

10) شما به عنوان حامیان دولت دقیقا از چه زمانی، تکرار میکنم از چه زمانی قرار است مسئولیت رفتار دولت را به عهده بگیرید و پس از سه سال نگویید تقصیر دولت قبلی است؟

11) از چه زمانی مردم می توانند از شما انتظار کار و تلاش برای حل مشکلات خود داشته باشند؟

12) از چه زمانی قرار است بحران هایی مثل رکود، بیکاری، تولید داخلی و ... در دستور کار حامیان دولت قرار بگیرد؟

13) دقیقا بفرمایید مردم از چه زمانی می توانند محصولات برجام را از شما پیگیری کنند؟

14) اگر قبول دارید که امنیت امروز کشور را مدیون مدافعان حرم هستیم، چه برنامه ای برای حمایت از این عزیزان دارید تا مردم احساس کنند این امنیت تداوم خواهد داشت؟

15) آیا حامیان دولت نظارت بر دولت هم خواهند کرد یا فقط از آن دفاع خواهند نمود؟

16) آیا نمایندگان حامی دولت در مجلس حاضر هستند خلاء پاسخگویی دولت را پر می­نمایند و به سئوالات مردم پاسخ می­دهند؟

17) آیا شما با منتقدان خود هم مانند دولت رفتار خواهید کرد یا می توان امیدوار بود که شاهد رفتار عقل­گرایانه­ای در این باره باشیم؟

18) از همین روزهای ابتدایی عده ای دارند رای شما را در تهران به نفع اهداف سیاسی خود مصادره می کنند. شما چه پاسخی در مقابل این امر دارید؟

در آخر امیدواریم دکتر عارف چهره جدیدی از اصلاح­‌طلبی را در چارچوب قانون و منطق و عقلانیت و واقع­‌بینی ارائه نماید تا سابقه تاریخی این جریان در افکار عمومی ترمیم شود.