تحریم ها علیه کره شمالی تشدید می شود

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، از جمله چین و روسیه، روز چهارشنبه به اتفاق آرا قطعنامه تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی را تصویب کردند.

این قطعنامه که به ابتکار آمریکا و چین تهیه شده، ضمن گسترش تحریم‌ها علیه کره شمالی، خواستار انجام بازرسی از تمامی محموله‌‌های رد و بدل شده با این کشور آسیایی است.

با تصویب این قطعنامه کشورهای عضو سازمان ملل، موظف به انجام بازرسی از تمامی محموله‌هایی خواهند بود که از سرزمین‌های آنها به سمت کره شمالی ارسال می‌شود. قبل از این، کشورها تنها در صورت در اختیار داشتن دلایل منطقی مجاز به انجام این کار بودند.  

تمهیدات دیگر در این قطعنامه، ممنوع کردن تمامی قطعات هواپیما و سوخت راکت به کره شمالی و ملزم کردن کشورها به اخراج دیپلمات‌های کره‌ای مرتکب فعالیت‌های غیرقانونی را شامل می‌شود. 16 فرد و 12 سازمان کره شمالی هم در لیست سیاه قرار گرفته‌اند. 

کره شمالی از سال 2006 به بهانه انجام آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک هدف تحریم‌هایی سخت‌گیرانه قرار گرفته است. 

نگارش قطعنامه‌ای که امروز تصویب شد، پس از آن صورت گرفت که کره شمالی ظرف یک ماه یک آزمایش هیدروژنی انجام داده و سپس یک موشک ماهواره‌بر به فضا پرتاب کرد.

با وجود آنکه واشنگتن تائید کرده است که این موشک واقعا حامل ماهواره بوده، اما مدعی است که برنامه فضایی کره شمالی پوششی بر برنامه نظامی این کشور است. به ادعای کاخ سفید، پیونگ یانگ به دنبال افزایش برد موشک‌های خود و رسیدن به توان حمله اتمی به خاک آمریکا است.