رهبران حزب جمهوری‌خواه نمی‌دانند مقابل ترامپ چه کار کنند

نشریه نیویورک‌تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت که قدرت دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در رقابت‌های مقدماتی «سه‌شنبه بزرگ»، که از پیش مشخص بود، رقابت‌های ریاست جمهوری سال 2016 را به نقطه‌ای تعیین کننده رساند. هرچند در این روز تعداد وکلای انتخابی به اندازه‌ای نبود که برای نامزدها امکان اعلام کاندیداتوری نهایی را فراهم کند، اما رأی‌دهندگان می‌توانند گزینه‌هایی که در انتخابات سرتاسری با آن مواجه می‌شوند را ببینند.

به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان دچار سرگیجه شده‌اند و نمی‌توانند درک کنند که یک دروغگوی قهار در قامت نماد عدم مدارا و اختلاف‌افکنی در حال تخریب تصویر حزبشان است.

تابستان گذشته و همزمان با رشد محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها، رهبران حزب نسبت به این ایده که امکان نامزدی نهایی را از افرادی شبیه به وی سلب کنند، به دید شک و تردید نگاه کردند. آن‌ها به کناری ایستاده و گفتند به رأی دهندگان اجازه دهید که خودشان انتخاب کنند. اکنون رأی‌دهندگان در حال تصمیم‌گیری هستند. آن‌ها به شکل غیرقابل‌باوری به سوی کسی تمایل پیدا کرده‌اند که تلاش وی برای دستیابی به ریاست جمهوری را با هدف قرار دادن اقلیت‌های دینی و نژادی و افراد ناتوان همراه شده است، رویکردی که به برتری‌جویی سفیدپوستان و کوکلس‌کلان‌ها شبیه است و در قالب آن کسانی که با وی مخالف هستند را تحقیر کرده و به آن‌ها افترا می‌زند.

در حالی که مخالفان وی فقط تلاش دارند از پیام‌های سرشار از خشم وی تقلید کنند؛ خیلی عجیب نیست که رهبران حزب جمهوری‌خواه در ظاهر نمی‌دانند که چه باید بگویند.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان پس از ماه‌ها در سخنانی گفت: «اگر یک فرد بخواهد نامزد نهایی جمهوری‌خواهان بشود، هیچ راه فراری وجود ندارد». این سخنان وی به مانند یک فرد تازه‌کار است که از عناصر تاریک درون حزب جمهوری‌خواه در زمان کنونی و یا طی دهه‌های پیش ناآگاه است؛ و هم‌اکنون می‌گوید: «حزب، شکار تعصبات مردم نمی‌شود. ما به دنبال برترین ایده‌ها هستیم. این حزب لینکلن است».

اما هم‌اکنون حزب جمهوری‌خواه گام بزرگی به سوی تبدیل شدن به حزب ترامپ برداشته است. آن‌هایی که می‌توانند ترامپ را به چالش بکشند - شامل تد کروز و مارکو روبیو - نه تنها در بسیاری از مسائل همچون ترامپ عمل می‌کنند بلکه ایده ترد اجتماعی، سرسختی در عقیده و ترور شخصیت را در پیش گرفته‌اند. آنجا که روبیو درباره اندازه دستان ترامپ سخنان دوپهلو گفته و یا در خصوص اینکه ترامپ شلوار خود را خیس می‌کند، سخن می‌گوید، وضعیتی که نشان می‌دهد ترامپ تا چه حد در این رقابت‌ها تأثیرگذار بوده و رقبای وی تا چه میزان برای تکرار تاکتیک‌های وی اشتیاق دارند.

اما پیشتر فرصت‌هایی برای متوقف کردن وی وجود داشته است. حزب جمهوری‌خواه منابع و امکانات خود را برای انجام تحقیق درباره سوابق وی و اشتباهات تجاری‌اش به کار نگرفت ... اما هم‌اکنون تغییر مسیری که ترامپ ایجاد کرده است،‌ دشوار می‌باشد، اما رهبران جمهوری‌خواه به دنبال برعهده گرفتن این کار نیستند.