رئیس سابق سیا: عراق و سوریه دیگر وجود ندارند!

"مایکل هایدن" در گفتگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: خاورمیانه شاهد تحولات منطقه ای بزرگی مانند حرکت طبقات پایین زمین است که منجر به تشکیل قاره ها شد.

رئیس سابق سیا افزود: آنچه در خاورمیانه شاهد آن هستیم، ‌نقض توافقنامه‌هایی است که پس از جنگ جهانی دوم به امضا رسید. همچنین شاهد فروپاشی مرزهایی هستیم که در توافقنامه‌های ورسای و سایکس پیکو ترسیم شد. می‌توانم بگویم که کشورهای سوریه و عراق دیگر وجود ندارند و هرگز دوباره برپا نخواهند شد. لبنان هم ارتباطاتش با منطقه قطع شده و لیبی نیز مدت‌هاست که نابود شده است.

هایدن افزود: تغییرات تکتونیکی فعلی و جنگ علیه تروریسم شرایط را در این منطقه بی‌نهایت پیچیده کرده است. در این جنگ دو جبهه وجود دارد و می‌بینیم که ارتش ما در جبهه نزدیک‌تر عملکرد خوبی در مبارزه با کسانی دارد که در جنگ با ما هستند، اما در جبهه عمیق‌تر عملکرد ما خوب نیست و مشکل اساسی در اینجا آن است که این جبهه میدان نبرد ما نیست.

این مقام سابق امریکایی تأکید کرد: امریکا در سه تا ده سال آینده نمی تواند از آسیب رساندن تروریست ها به شهروندان و منافع خود جلوگیری کند.

مایکل هایدن افزود: جهان بسیار تغییر کرده است و ما باید در غرب متوجه این تغییرات باشیم.

این مقام امریکایی پیش بینی کرد که جنگ علیه تروریسم حداقل به مدت پنج سال ادامه یابد و این جنگ ها منطقه خاورمیانه را تضعیف کند.