این خانم عربستان را تا دندان مسلح کرد !

«فارن پالیسی این فوکس،» اندیشکده بدون مرز واقع در واشینگتن، در گزارشی نوشت: هیلاری کلینتون در حالی همچنان نامزد پیشتاز حزب دموکرات آمریکا است که فعالیت‌های او در دوران حضور در سمت وزیر امور خارجه این کشور با دقت بسیار تحت بررسی قرار دارد. بسیاری از منتقدان او بر روابط طولانی وی با عربستان سعودی تمرکز کرده‌اند.

 

شب کریسمس سال 2011 هیلاری کلینتون و معاونانش فروش جت‌های جنگنده «اف-12» ساخت شرکت بوئینگ به ارزش 29.4 میلیارد دلار به عربستان را جشن گرفتند. یکی از معاونان او در ایمیلی معامله مذکور را هدیه کریسمس نامیده بود.

 

بنابر این گزارش، این جت‌ها، همان‌هایی هستند که عربستان برای بمباران یمن از مارس سال 2015 (31 روز منتهی به 13 فروردین) به کار گرفته است. اکنون که حدود یکسال از آغاز تجاوز عربستان گذشته است، حدود 2 هزار و 800 شهروند یمنی جان باخته‌اند و هیچ چشم‌اندازی برای پایان این جنگ وجود ندارد.

 

حملات بی‌‌ملاحظه و بی‌وقفه عربستان تاکنون شهروندان بسیاری از جمله خبرنگاران و راننده‌های آمبولانس را در کام مرگ فرو برده است. این حملات همچنین موجب ویرانی بسیاری از ساختمان‌های اداری و درمانی یمن مانند بیمارستان‌های تحت مدیریت پزشکان بدون مرز شده‌اند. میراث تاریخی یمن نیز در این میان بی‌نصیب نبوده و صدمات بسیاری را متحمل شده‌اند. بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری جهان اقدامات عربستان در یمن را جنایت جنگی می‌دانند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: هیلاری کلینتون در دوران مسئولیتش، علاوه بر درآمد حاصل از فروش سلاح به عربستان که در اولویت برنامه‌های او قرار داشت، از مقامات سعودی و شرکت بوئینگ میلیون‌ها دلار کمک مالی دریافت کرد. 

 

با وجود حملات غیرانسانی عربستان به یمن و آمار شرم‌آور نقض حقوق بشر در این کشور، ریاض همچنان متحد شماره یک آمریکا به شمار می‌رود. زمانی نفع عربستان برای آمریکا استفاده از نفت این کشور بود؛ اما امروز فروش سلاح به این کشور عربی، منافع زیادی برای آمریکا دارد.

 

تازه‌ترین قرارداد فروش اسلحه میان دو طرف نوامبر 2015 (31 روز منتهی به 12 آذر) به امضا رسید. قراردادی به ارزش 1.29 میلیارد دلار که به موجب آن آمریکا 22 هزار بمب چندمنظوره و هدایت‌شونده و همچنین 5 هزار «مهمات تهاجم مستقیم مشترک،» برای تبدیل بمب‌های قدیمی به سلاح‌های هدایت‌شونده‌ای که قابلیت استفاده از سامانه موقعیت‌یاب جهانی را دارند، به عربستان تحویل می‌دهد. 

 

آمریکا در حالی همچنان به فروش انبوهی از سلاح به عربستان ادامه می‌دهد که اتحادیه اروپا 25 فوریه (6 اسفند) در اقدامی غیرمعمول تحریم تسلیحاتی عربستان را به رأی گذاشت. گرچه بیانیه صادره الزام‌آور نیست، فشار زیادی به کشورهای اروپایی برای فروش سلاح به عربستان وارد می‌کند.

 

کمیته‌های دولتی انگلیس پیش از صدور این بیانیه از «دیوید کامرون،» نخست‌وزیر این کشور، درخواست کرده بودند فروش سلاح به عربستان را به حالت تعلیق درآورد. آلمان نیز اعلام کرده است قراردادهای فروش سلاح به عربستان را مورد تجدیدنظر قرار خواهد داد. فعالان حقوق بشر کانادا نیز به دولت خود در این زمینه فشار وارد می‌کنند.

 

در انتهای این گزارش آمده است: فعالان سیاسی و حقوق بشر آمریکا نیز باید به تأسی از همتایان اروپایی خود به دولت برای توقف تجهیز عربستان فشار وارد کنند تا این کشور دیگر نتواند غیرنظامیان یمن را به توپ ببندد یا از این تسلیحات برای سرکوب مردم خود بهره ببرد.