به برونئی، محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سومین مقصد سفر آسیایی اش و پس از ترک سنگاپور وارد بندر سری بگاوان پایتخت برونئی در جنوب شرق آسیا شد.

ظریف در سفر یک روزه‌اش به برونئی در ابتدا با شاهزاده «المهتدی بالله» ولیعهد برونئی و وزیر ارشد در دفتر نخست وزیری و خانم شاهزاده سارا همسر ولیعهد در قصر المیزان دیدار و در خصوص راه‌های گسترش مناسبات گفت‌وگو کرد.

 

ظریف در دیدار با ولیعهد برونئی

 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه دیدارها با مقامات برونئی با حضور در کاخ سلطنتی نورالایمان با «حسن بولکیا» سلطان برونئی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات وزیر امور خارجه با تشریح فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک با برونئی در حوزه‌های مختلف در مرحله پسابرجام، خواهان گسترش همکاری‌های 2 کشور شد.

 

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با سلطان برونئی

 

ظریف همچنین با اشاره به مشکلات و بحران‌های موجود در جهان اسلام و تهدیدات ناشی از تروریسم و افراط‌گرائی بر وحدت اسلامی به‌عنوان یک ضرورت برای امت اسلامی تأکید کرد.

سلطان برونئی نیز با تاکید بر ضرورت وحدت کشورهای اسلامی برای مواجهه با مشکلات موجود، از گسترش همکاری‌های برونئی و ایران پس از رفع تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی و علمی و فناوری استقبال کرد.

 

ظریف در کاخ سلطان برونئی

 

 

وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با سلطان برونئی به رایزنی با داتو علی آپونگ وزیر منابع اولیه و توریسم برونئی این کشور پرداخت.

 

دیدا وزیر خارجه با وزیر منابع اولیه و توریسم برونئی

 

براساس این گزارش، در این ملاقات در خصوص گسترش همکاری‌های ایران و برونئی در زمینه توریسم، شیلات و کشاورزی گفت‌وگو و رایزنی شد و طرفین بر وجود ظرفیت‌های قابل توجه در این حوزه‌ها برای روابط 2 کشور و ضرورت فعال‌سازی آن تاکید کردند.

 

همچنین ظریف پیش از این دیدار از مسجد جامع حسن البلقیه بازدید و در آنجا نماز خواند.

بازدید ظریف از مسجد جامع حسن البلقیه

 

بازدید ظریف از مسجد جامع حسن البلقیه

 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه رایزنی‌های یک روزه‌اش در برونئی با «پهین لیم جوک سنگ» وزیر شماره 2 امور خارجه و تجارت و «پهین دکتر حاجی یاسمین» وزیر انرژی و صنایع این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در پایان این سفر شام مهمان وزرای خارجه و تجارت و همچنین انرژی و صنایع برونئی بود و پس از آن برونئی را به مقصد تایلند ترک خواهد کرد و بعد از تایلند هم به نیوزیلند و از آنجا به استرالیا سفر می‌کند.

 

ظریف در نشست مشترک دو جانبه با وزیر دوم امور خارجه و تجارت و انرژی و صنایع برونئی

 

 

برونئی که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، بیشتر به دلیل نام پادشاهش و ثروت افسانه‌ای او شناخته شده‌ است. زبان رسمی مردم این کشور مالایی است. این کشور که تا سال 1984 تحت الحمایه انگلستان بود بعد از این سال مستقل شد و به دلیل داشتن منابع فراوان نفت و گاز، یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را داراست.

نوع حکومت برونئی پادشاهی و موروثی است و پادشاه با کمک شورای وزیرانی که خود منصوب می‌کند با صدور فرمان حکومت می‌کند و هیچ حزب سیاسی در این کشور وجود ندارد. در حال حاضر «حسن بولکیا» سلطان برونئی که گفته می‌شود ثروتمندترین مرد جهان است پس از استعفای پدرش در 5 اکتبر 1967 جانشین او شد.

به گزارش خبرنگار فارس، چهارمین مقصد سفر آسیایی و اقیانوسیه ظریف پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) هم تایلند است و وزیر خارجه پس از شرکت در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی و دیدار و گفت‌وگو با مقامات تایلند، راهی نیوزیلند شده و از آنجا هم به استرالیا سفر خواهد کرد.