انتظار رهبری و مردم ایران تحقق عملی نتایج توافقات است

 محمد نهاوندیان در دیدار فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان، با مثبت خواندن نتایج توافق هسته ای میان ایران و ٥+١در توسعه روابط دو کشور گفت: تعامل سازنده به عنوان اصلی ترین راهبرد سیاست خارجی ایران فصل جدیدی را در همکاری با سایر کشورها ایجاد کرده و برجام می تواند به عنوان بزرگ ترین دستاورد این سیاست قلمداد شود.

وی با ناکارآمد خواندن سیاست تحریم افزود: تحریمهای اعمال شده علیه ایران در عین ظالمانه بودن،ناکارآمدی خود را به خوبی نشان دادند به گونه ای که هر طرفهای درگیر، از این تحریم ها متضرر شدند.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به ظرفیتهای ایجاد شده برای توسعه روابط تهران - لندن در دوره پسابرجام گفت: انتظار از دولتها و بخصوص طرفهایی که در مذاکرات و توافق انجام شده نقش جدی داشته اند این است که بعد از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمها، زمینه های فعالیتهای بانکی و تبادلات تجاری موسسات مالی و بانکها را فراهم کنند.

نهاوندیان با اشاره به روند طی شده در مذاکرات هسته ای و نقش اراده سیاسی مذاکره کنندگان در موفقیت مذاکرات افزود: توسعه روابط اقتصادی نیز احتیاج به اراده اقتصادی دارد و لزوما توسعه روابط با کلید سیاست به نتیجه نخواهد رسید، کلید اقتصاد می تواند قفل توسعه روابط دو کشور را باز کند.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان خطاب به وزیر خارجه انگلیس گفت: انتظار رهبری و مردم ایران از دولتها و کشورهای علاقمند به توسعه روابط تجاری و هیاتهایی که برای توافق و توسعه روابط اقتصادی به ایران می آیند، اقدامات عملی است که تاثیری مستقیم و عینی در اقتصاد ایران داشته باشد.

نهاوندیان با اشاره به تجربه تاریخی ملت ایران از روابط با سایر کشورها اظهارداشت: مردم ایران حاضر نیستند به هیچ عنوان از استقلالی که در سایه تلاش و مقاومت در برابر فشارها و تحریم ها بدست آورده اند دست بکشند. این موضوعی است که در مساله هسته ای به وضوح برای همه مشخص و روشن شد که از حقوق و استقلال خود عقب نشینی نخواهند کرد و همه در روابط خود با ایران باید این مولفه را در نظر داشته باشند.

هاموند: آماده انجام اقدامات عملی برای گسترش همکاری ها هستیم

وزیر خارجه انگلیس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از رفع تحریم ها و با مثبت ارزیابی کردن مسیر جدید روابط دو کشور، از علاقمندی لندن برای توسعه روابط همه جانبه در همه زمینه ها با ایران خبر داد و افزود: ما علاقه مند هستیم هرچه سریع تر در زمینه گسترش روابط دو کشور اقدامات عملی انجام دهیم و برای توسعه روابط اقتصادی با ایران تلاش کرده و فصل جدیدی را در روابط با ایران رقم بزنیم.

هاموند با تشریح برنامه های کشورش در توسعه روابط تجاری با ایران گفت: امیدوارم هرچه زودتر مشکلات اندکی که در حوزه روابط مالی ، پولی و بانکی وجود دارد رفع شده و ما در این مسیر بسیار جدی و مصمم هستیم تا موسسات مالی و بانکهای انگلیسی فعالیتهای خود را با ایران از سر گرفته و به سرعت گسترش دهند.

وی با اشاره به نقش تعیین کننده ایران در منطقه گفت: صلح و امنیت منطقه بدون حضور ایران امری غیر ممکن است و مساعدت ایران در گفت وگوهای منطقه ای و مبارزه با تروریسم نقش بسزایی در این مساله خواهد داشت. 

وزیر خارجه انگلیس در این دیدار ابراز امیدواری کرد هرچه سریع تر مشکلات کنسولی باقیمانده رفع شده و رفت و آمد اتباع دو کشور به سهولت انجام گیرد.