ظریف: کمر سعودی و هم قطارانش شکسته شده است

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در ادامه سفرش به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه در نیوزیلند به سر می‌برد، ظهر امروز (یکشنبه) در جمع ایرانیان مقیم نیوزیلند حضور یافت و با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این مراسم ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا ابراز امیدواری کرد که در سال آینده شاهد پیروزی‌ها و موفقیت‌های بیشتر در عرصه‌های مختلف باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: ایرانی تنها در خور تکریم و سپاسگزاری است.

ظریف خطاب به ایرانیان حاضر در این جمع اظهار داشت: شما با موفقیتتان بهترین نمونه و معرف ایران و ایرانی هستید.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان جامعه ایرانی در خارج از کشور را فرهیخته‌ترین و موفق‌ترین اقلیت قومی در کشوری برشمرد که در آن اقامت دارند و افزود: سفارتخانه خانه شماست کسانی که در سفارتخانه‌ها کار می‌کنند چند روزی مهمان شما هستند و ما چند روزی در خانه در خدمت شما هستیم.

وی عنوان کرد: ایرانی‌ها بهترین پل برای ارتباط بین دو فرهنگ و بهترین پیام‌آفرینان گفت‌وگو و تفاهم هستند.

ظریف خطاب به جمع عنوان کرد: شما بهترین معرف ایران و ایرانی هستید و افتخار می‌کنیم نمایندگان شما هستیم.

‌وزیر خارجه در ادامه با بیان اینکه سال جدید سال تلاش و کوشش است، به دوران تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: شرایط نابسامانی بر مردم ما تحمیل شده بود که ایرانی و کار کردن با ایرانی را هزینه مند کرده بود.

ظریف خاطرنشان کرد:‌ بسیار به خودم می‌لرزیدم که می‌گفتند کار کردن با ایران هزینه حیثیتی دارد.

وی ادامه داد: امروز به لطف خدا و برکت حضور واقع بینانه و هوشمندانه مردم در انتخابات سال ٩٢ که بدخواهان ایران را ناامید کردند که می‌خواستند با فشار و تحریم بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد و مردم را به شورش و دوری از حاکمیت دعوت کنند، مردم در انتخابات مجلس و خبرگان سنگین‌ترین حضورهای تاریخ انتخابات را نشان دادند و مردم ما ثابت کردند باید با ایران کار و مذاکره کرد.

به گزارش فارس ظریف با بیان اینکه ایران همواره خواهان گفت‌وگو و مذاکره بوده، اظهار داشت: مردم دیگران را قانع کردند که باید با ایران گفت‌وگو کرد و ما فقط یک وظیفه تکنیکی و فنی را اجرا کردیم و هر چه بود از این مردم بود.

وی اضافه کرد: مردم آن فضا را شکستند و اکنون آن فضا به فضای دیگری تبدیل شده است.

ظریف با اشاره به تحرکاتی که در منطقه علیه ایران صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر شاهد تحرکات دیگران هستید.

وی با بیان اینکه عربستان تلاش می‌کند فضای تهدید در منطقه را حتی به هزینه خودش ایجاد کند، افزود: قیمت نفت را آنچنان پایین آوردند که پشت اقتصاد ایران را بشکنند و اجازه ندهند ما با سربلندی مذاکره کنیم، ولی امروز به لطف خدا پایین آمدن قیمت نفت باعث شده که اتکای ما به نفت از بالای ٥٠ درصد به ٣٠ و چند درصد کاهش یافته و کمر سعودی و هم قطارانش شکسته شده و به وام گرفتن از موسسات مالی بین‌المللی روی آورده‌اند.

به باور ظریف باید از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم.

وی افزود:مردم، کارآفرینان و تک تک اقشار مردم ایران باید بیشترین بهره‌برداری را انجام بدهند که سال آینده موفق تر باشد.

به گزارش خبرنگار فارس در ابتدای این مراسم که با صرف ناهار همراه بود، جلال الدین نمینی میانجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ولینگتون طی سخنانی ضمن خیرمقدم به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و با تبریک به مناسبت اجرای برجام، ظریف را قهرمان این توافق خواند.

وی با بیان اینکه حدود 10 هزار ایرانی در نیوزیلند زندگی می‌کنند که عمده تمرکز آنها در آکلند است، به اقدامات فرهنگی ایرانیان مقیم نیوزلند اشاره و عنوان کرد که اولین مسجد ایرانی در نیوزیلند امسال در آکلند افتتاح شد.

وی به تشریح اقدامات سفارت ایران در ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم اشاره کرد.

در ادامه صراف‌زاده رئیس دانشکده یونیتک اوکلند به ایراد سخنرانی پرداخت و افزود: ظریف را قهرمان ملی می‌دانم.

وی با بیان اینکه ایرانیان مقیم نیوزیلند افرادی موفق و حدود هشت هزار نفر آنان دانشجو هستند، افزود: ١٧ درصد ایرانیان مقیم در رده مدیریتی هستند.

رئیس دانشکده یونیتک اوکلند خطاب به ظریف گفت: امیدواریم با دستاورد برجام که به اعتقاد من گره بزرگ و اول است، در پیشبرد کارها در سال های آینده موفق باشید.

در ادامه نیز نماینده ای از ایرانیان مقیم نیوزیلند ضمن خوشامدگویی به ظریف و همراهان خاطرنشان کرد: ایرانیان نیوزیلند به فرهنگ قوی کشورشان عشق می‌ورزند و درصدد گسترش آن هستند، همچنین نگران وضعیت اقتصادی کشور هستند.

وی ابراز امیدواری کرد بتوان از توانمندی ایرانیان در خارج پس از اجرای برجام در راستای توسعه اقتصادی بهره برد.

وزیر خارجه کشورمان قرار است بعدازظهر به وقت محلی نیز با موری مک کالی همتای نیوزیلندی خود دیدار و شام را نیز مهمان و زیر خارجه نیوزیلند است.