تامین مالی دولت، شاخص را پایین کشید

گروه اقتصادی-بازار در روز جاری پس از رشد پرسرعت روز دوشنبه تصمیم به عقب نشینی گرفت. به این ترتیب اکثر گروه ها در این روز شاهد فشار فروش بودند. فولاد مبارکه، ملی مس، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس امروز بیشترین نقش را در افت 199 واحدی شاخص کل داشتند.

به گزارش افکارنیوز،روز سه شنبه سهامداران در حالی با عرضه سهام تصمیم به شناسایی سود پس از دو روز  رشد گرفتند که دربازارهای جهانی نیز کاهش نسبی قیمت فلزات اساسی و نفت ثبت شد.فشار فروش در نمادهای گروه فلزات اساسی نیز در این روز کاملا مشهود بود.

همچنین  امروز شاهد بازگشایی نمادهای بانک خاورمیانه و زامیاد بودیم که زامیاد رشد قیمتی 77 درصدی را ثبت کرد . نماد وخاور نیز در حالی در ابتدا با صف خرید بیش از صد میلیونی مواجه شد که در پایان معاملات با افت قیمت حداکثری و صف فروش به کار خود پایان داد.

در  گروه خودرو نیز مثل سایر گروه های بازار که امروز با اصلاح قیمتی مواجه بودند ، سهامداران تصمیم به شناسایی سود و عرضه سهام گرفتند تا این گروه نیز با اصلاح قیمتی مواجه شوند. آنچه مهم است حجم بالای معاملات است که نشان از وجود خریدار در برابر عرضه های پرحجم است. به این ترتیب که امروز بیش از دو میلیارد سهم به ارزش 5.4 میلیارد تومان در بازار معامله شد.

گفتنی است در بازار امروز بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت نفتی با سود 21 درصد منتشر شد که بزرگترین تامین مالی دولتی از مسیر بازار سرمایه بود و با استقبال خوبی نیز مواجه شد. عرضه این اوراق در دو نماد «مپارس712» و«مغرب9712» از دیگر دلایل افزایش عرضه در سایر سهام و افت شاخص کل بود.

به این ترتیب امروز 35 میلیون برگه از اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران  با نماد «مپارس712» به ارزش 33985 میلیارد ریال و تعداد 15 میلیون برگه از اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران با نماد «مغرب9712» به ارزش 14551 میلیارد ریال در بورس تهران عرضه   و با استقبال بازار همراه شد.

در بازار روز سه شنبه نماد معاملاتی شرکت های کنتور سازی بعد از تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 ، معادن بافق با توجه به ارائه اطلاعات پیش بینی سال مالی 95 و حق تقدم شرکت سرمایه گذاری بهمن با توجه به اعلام مهلت پذیره نویسی، زامیاد پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه و ارائه اطلاعات پیش بینی سال مالی 94 و 95  ، سرمایه گذاری سایپا با توجه به ارائه اطلاعات پیش بینی سال مالی 95،ایران خودرو دیزل پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره و لیزینگ رایان سایپا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده بازگشایی شدند.

این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت های ماشین سازی اراک،صنایع کاشی و سرامیک سینا جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، شرکت نیرو کلر جهت تشکیل جلسه هیات مدیره به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.

بازار این روزها به شدت خیره به کدال است. سهامداران به طور جدی پیگیر گزارش های 12 ماهه سال 94 و اعلام پیش بینی های سال 95 هستند تا استراتژی سهامداری سال آینده خود را طراحی کنند.

برای فردا و آخرین روز کاری سال 94 نیز نمی توان پیش بینی معاماتی خیره کننده را داشت. بازار چشم به بازگشت نمادها دارد و انتشار اطلاعیه دارد . در این میان برای فردا بازگشایی نماد سایپا بعد از برگزاری مجمع شاید مهمترین اتفاق و تعیین کننده روند بازار باشد. همچنین فردا عرضه اولیه 196 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت ریل پرداز سیر برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد «حریل1 » عرضه انجام می شود تا آخرین عرضه اولیه سال 94 در آخرین روز معاملاتی سال رقم بخورد.