حجم عظیمی از بلند مرتبه سازی بر روی گسل های تهران

احمد رضا سرحدی کارشناس مسکن بلند مرتبه سازی در تهران را یکی از بلاها، بی سلیقگی ها و سو استفاده ها برشمرد و گفت: حدود 30 سال است که در تهران بلند مرتبه سازی صورت می گیرد، اما هنوز برخی افراد ادعا دارند که ضوابط بلند مرتبه سازی هنوز تدوین نشده است.

 

وی ادامه داد: بلند مرتبه سازی درتمام دنیا اتفاق می افتد و مکان یابی خوبی در این زمینه دارد به طوریکه در همه جا ساخته نمی شود، اما متاسفانه در کشور ما این امر صورت نمی گیرد.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که وقتی وارد یک محله و  یا کوچه می شویم ساختمان های را می بینیم که تعداد طبقات مختلفی دارند و این زشت ترین حالتی است که برای شهر سازی می توان در نظر گرفت و سیمای شهر را تخریب می کند.

 

وی به خدمات رسانی، دسترسی ها و سرانه های هر محله بر اساس طرح تفصیلی اشاره کرد و یادآور شد: خدمات زیر بنایی و روبنایی بر این اساس پایه ریزی می شود ، اما بعد از آن مشاده می کنیم که در آن میان یک برج ساخته می شود و در واقع ترافیک، هوا، نور، تراکم و ... تحت الشعاع قرار می دهد.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان این که برج سازی در تهران بدون هیچ گونه مکان یابی صورت گرفته به طوری که بیشترین برج سازی بر روی حساس ترین و فعال ترین گسل های تهران است، گفت: در مناطقی همچون نیاوران، سعادت آباد و اوین-درکه خطرناک ترین گسل ها وجود دارد که حجم عظیمی از بلند مرتبه سازی در آنجا ایجاد شده است.

 

سرحدی معتقد است که بلند مرتبه سازی در تهران یک مصیبت است که تبعات منفی زیادی را در پی دارد و ادامه داد: اگر حوادثی همچون، آتش سوزی، زلزله و امثال آن در این مناطق اتفاق بیافتد راه حلی برای آن وجود ندارد، زیرا این بناها غیر اصولی ساخته شده اند.