احیای ستاد آفریقا در وزارت خارجه

 

نشست مشترک سفرای آفریقایی مقیم تهران با ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این نشست راه‌های شتاب بخشیدن به روابط با آفریقا با بهره‌گیری از فضای بعد از برجام و موانع و مشکلات روابط تجاری و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیشینه روابط جمهوری اسلامی ایران و آفریقا و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به کشورهای آفریقایی حتی در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، عنوان کرد:‌ستاد آفریقا با هدف پیگیری طرح‌های جدید برای تقویت و سرعت بخشیدن به همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با آفریقا، احیاء شده و در تلاش است تا از فضای پسابرجام برای شناسایی زمینه‌های جدید همکاری و افزایش حجم روابط تجاری و اقتصادی با قاره آفریقا، بهره برداری کند.

امیرعبداللهیان نیز با اشاره به فضای ایجاد شده پس از برجام و لزوم بهره گیری از این فضا برای توسعه روابط با آفریقا گفت: استراتژی روابط با آفریقا در حال بروز رسانی است و سطح جدیدی برای افزایش حجم روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا در پنج سال آینده هدف گذاری شده است.

وی افزود: تنظیم برنامه سفر مقامات عالی رتبه ایرانی به آفریقا و بالعکس در دستور کار می‌باشد و با کمک سفرای آفریقایی می‌توانیم برنامه واقع بینانه و عملیاتی و همچنین چشم انداز روشنتری جهت توسعه بیش از پیش روابط با قاره آفریقا تنظیم کنیم.

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه روند روابط با آفریقا را رو به رشد توصیف کرد.

سفرای آفریقایی نیز با استقبال از ابتکار برگزاری نشست مشترک و رایزنی با آنها، ابراز امیدواری کردند که ستاد آفریقا در عملیاتی کردن تصمیمات متخذه و تحرک بخشیدن به روابط تجاری و بازرگانی بین جمهوری اسلامی ایران و آفریقا گام‌های جدیدی بردارد.

سفرای آفریقای تأکید کردند که جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف به ویژه علمی، انرژی، بهداشت و درمان و تأسیسات زیربنایی دستاوردهای بسیار خوبی داشته و می‌تواند بخشی از نیازمندی‌های آفریقا در این زمینه‌ها را تامین کند.