10 دلیل پیروزی بزرگ پوتین در سوریه

 مجله آمریکایی «فوربز،» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «ولادیمیر پوتین،» رئیس‌جمهور روسیه، چند روز پیش اعلام کرد این کشور قصد دارد بخش اصلی نیروهای مسلح خود را از خاک سوریه خارج کند؛ خبری که دنیا را غافلگیر کرد. 

 

در ادامه گزارش آمده است: با توجه به حضور نیروهای روسیه در اوکراین و تکذیب آن از سوی کرملین، نباید این ادعای پوتین را جدی گرفت. درست است که مسکو ممکن است ادعای خود را عملی نکند، اما اعلام خروج نیروها از سوریه به تنهایی به معنای پیروزی سیاسی روسیه در داخل و خارج از مرزهای این کشور است.

 

نگارنده گزارش دلایل زیر را نشان‌دهنده موفقیت کرملین در سوریه دانست:

 

1 - حملات هوایی روسیه دست‌کم در مقطع کنونی، تضمین‌کننده بقای [دولت] «بشار اسد،» متحد اصلی کرملین در خاورمیانه، است.

 

2 - اروپا به احتمال فراوان بدلیل تلاش‌های روسیه برای «بقای صلح» در سوریه، با لغو تحریم‌های این کشور، معاملات تجاری را با مسکو مانند گذشته از سر می‌گیرد. دولت اوباما نیز برای سپاس از تلاش‌های روسیه در برقراری آتش‌بس در سوریه، مجازات‌های اعمال‌شده را علیه کرملین کاهش خواهد داد؛ مجازات‌هایی که بدلیل اقدامات خصمانه مسکو در قبال اوکراین وضع شده بود. آمریکا و اروپا در صورت اتخاذ چنین اقداماتی، به اقتصاد آسیب‌دیده مسکو جان تازه‌ای خواهند بخشید. این در حالی است که نارضایتی داخلی از سیاست‌های کرملین پیش از برگزاری انتخابات سال جاری میلادی در روسیه، به اوج خود نزدیک می‌شود.

 

در ادامه گزارش با فرافکنی خاص رسانه‌های غربی، اقدامات غیرانسانی گروه‌های تروریستی در خاورمیانه، «قیام مردمی» نامیده شده است. نگارنده گزارش دلیل سوم موفقیت کرملین را در سوریه اینچنین عنوان می‌کند:
  
3 - روسیه با نجات دادن [دولت] اسد نشان داد قیام‌های مردمی که در «منطقه نفوذ» این کشور روی می‌دهند، محکوم به شکست هستند. 

 

4 - دخالت پوتین در سوریه به انزوای سیاسی مسکو در جهان خاتمه داد. 

 

5 - پوتین با اعلام خروج قسمتی از نیروها از سوریه، از بروز نارضایتی داخلی بدلیل طولانی شدن دخالت در سوریه، جلوگیری کرد.

 

6 - باقی ماندن بخشی از نیروها در خاک سوریه به کرملین این امکان را می‌دهد تا در صورت لزوم نیروهای هوایی، دریایی و زمینی خود را بدون نیاز به آمادگی قبلی و سرمایه‌گذاری بیشتر به هر نقطه از منطقه حساس خاورمیانه که بخواهد، گسیل کند.

 

نگارنده گزارش سپس با تکرار اداعای واهی نوشت: کرملین با وجود نیروهای ایران و حزب‌الله در خاک سوریه، به حفظ نیروهای خود در این کشور نیازی ندارد. 

 

7 - روسیه با خروج بخشی از نیروهایش از خاک روسیه با صرفه‌جویی در هزینه‌های نظامی این کشور، می‌تواند منابع تخصیص یافته ارزشمند بخش نظامی را برای اهداف مهم‌تری – از جمله استقرار نیروها در مرزهای اوکراین و منطقه بالکان- سرمایه‌گذاری کند. 

 

8 - کرملین با دخالت نظامی در بحران داخلی سوریه فرصتی برای قدرت‌نمایی و به نمایش گذاشتن تجهیزات پیشرفته نظامی خود یافت. این کشور به غرب نشان داد توانایی انجام اقدامات نظامی در شرایط دشوار ژئوپولیتیکی و راهبردی را دارد.  

 

9 - دخالت نظامی روسیه در سوریه پیروزی تبلیغاتی بزرگی برای این کشور چه در داخل و چه خارج از مرزهای این کشور محسوب می‌شود. 

 

10 - دخالت نظامی پوتین در بحران داخلی سوریه با ترویج این تصور که روسیه [در این جنگ] بر آمریکا چیره شده است، به نفع «دونالد ترامپ،» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و گزینه مورد علاقه رئیس‌جمهور روسیه، تمام شده است.

 

در پایان گزارش آمده است: ولادیمیر پوتین با یک تیر (دخالت نظامی 6 ماهه در سوریه) 10 نشان زده است. این در حالی است که در ابتدا، دخالت نظامی کرملین در سوریه از لحاظ اهمیت و در مقایسه با جنگ چندگانه در مقابل اوکراین، «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) و اتحادیه اروپا، در درجه پایین‌تری قرار داشت.