چهار زن دوتابعیتی ایرانی ـ آمریکایی در سمت‌های دستیار شخصی اوباما، هیأت مشاوران رئیس جمهور، کارمند بانوی اول آمریکا و مدیر گل‌آرایی کاخ‌سفید به دولت آمریکا خدمت می‌کنند.

 

 چهار زنی که تابعیت ایرانی و آمریکایی دارند در کاخ سفید به فعالیت‌هایی همچون دستیاری، کارمندی، مشاوره و گل‌آرایی مشغول هستند. سایت صدای آمریکا (VOA) که به وزارت خارجه آمریکا تعلق دارد چهار زن ایرانی ـ آمریکایی فعال در کاخ سفید را معرفی کرده و از آن‌ها به دلیل خدمت به آمریکا تجلیل و تمجید کرده است.

 

 

فریال گواشیری

وب سایت کاخ سفید بعضی اوقات تصویر چهره‌های فعال و دستیار رئیس جمهوری در جریان امور جاری را منعکس می‌کند، که تصویر این هفته فریال گواشیری، آمریکائی ایرانی تبار از جمله آنهاست.

 

ویکی پدیا از خانم گواشیری به عنوان دستیار شخصی باراک اوباما نام می‌برد که از سال ۲۰۱۴ به این سمت برگزیده شده است.

 

 

گواشیری که تحصیلات عالی و دانشگاهی‌اش در امور سیاسی است، سفر‌های خارجی و ملاقات‌های پرزیدنت اوباما با رهبران خارجی در کاخ سفید را برنامه ریزی می‌کند.

 

فریال گواشیری که در عین حال یک عضو فعال بنیاد زنان آمریکایی ایرانی تبار است در جریان یکی از سخنرانی‌هایش در کنفرانس‌های سالانه این بنیاد که با حضور چهره‌های سر‌شناس زنان آمریکائی ایرانی تبار برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که پس از پایان دوران خدمتش در کاخ سفید بتواند در نقش یک آموزگار و یا یک فعال خدمات اجتماعی به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

 

سحر نوروز زاده

در کاخ سفید زنان دیگر آمریکائی ایرانی تبار نیز در سمت هائی فعالیت دارند که با امور برنامه ریزی در شورای امنیت ملی و دیدارهای رئیس جمهور اوباما با چهره‌های سر‌شناس و مردم عادی آمریکا مرتبط است. سحر نوروز‌زاده یکی از این افراد است. پیش از این سایت دیلی بیست و واشنگتن پست نوشتند که یک زن ایرانی در هیات مشاوران باراک اوباما حضور دارد که درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در لوزان فعال است.

 

 

واشنگتن پست نوشته بود که در یک شب مانده به پایان مذاکرات هسته‌ای لوزان، سحر نوروز زاده، یکی از کسانی بود که در گفت‌و‌گو و مشورت ویدئویی جان کری و ارنست مونیز با باراک اوباما حاضر بوده است.پیش از این عکسهایی از سحر نوروز زاده منتشر شد که در یکی از آنها، در حاشیه برگزاری مذاکرات هسته ای و سال نوی خورشیدی، او را در حال صحبت با جان کری بر سر سفره هفت سین نشان می دهد.

 

سحر نوروز‌ زاده، زن ایرانی الاصل متولد و ساکن آمریکاست که در ایالت کنتیکت بزرگ شده است. او دارای مدرک تحصیلی در رشته‌های اقتصاد بین الملل و مطالعات ایران از دانشگاه‌های جرج واشنگتن و مریلند است.خانم نوروز زاده سال ۲۰۰۹ عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) بود و در سال ۲۰۱۴ به جمع مشاوران امنیت ملی آمریکا اضافه شد. نوروز زاده به زبان‌های فارسی، عربی، انگلسی و اسپانیایی مسلط است.

 

پانته‌آ فاعد

پانته‌آ یکی دیگر از زنان ایرانی آمریکایی شاغل در کاخ سفید است. پانته‌آ برای میشل اوباما، بانوی اول آمریکا کار می کند.در جشن امسال نوروز که در کاخ سفید برگزار شد، وقتی مهمانان از زیبایی مراسم گفتند، میشل اوباما گفت که این جشن توسط کارمند او "پانته‌آ فاعد" تدارک دیده شده است.

 

 

پانته‌آ از کارمندان بانوی اول است، یک زن ایرانی آمریکایی که از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال ۲۰۱۲ فارغ التحصیل شد. او به عنوان دستیار و کار موقت فعالیتش را در کاخ سفید شروع کرد اما به عنوان کارمند دائمی بانوی اول در دفتر میشل اوباما استخدام شد.

 

در این مراسم میشل اوباما درباره پانته‌آ گفت، او وقت زیادی همراه با عشق و انرژی برای مراسم نوروز گذاشت. من به او افتخار می کنم. او بخاطر سن کم اش، اینجا در کاخ سفید رشد کرده است. او خیلی باهوش و سرآمد در خیلی از امور است. واقعیت اینه که خیلی کارهای روزمره ما را او هماهنگ می کند. من خیلی به او افتخار می کنم برای حضورش در کاخ سفید.

 

پانته‌آ هم مانند فریال گواشیری در بنیاد زنان آمریکایی ایرانی تبار عضو است و در یکی از نشست های این بنیاد که دو هفته پیش برگزار شد، شرکت کرد.

 

هدیه غفاریان

در یکی دیگر از تصاویری که کاخ سفید منتشر کرده، هدیه غفاریان دیگر زن ایرانی آمریکایی عضو دفتر رئیس جمهوری آمریکا نشان داده شده است.

 

در تصویر بالا هدیه غفاریان، مدیر گل آرایی کاخ سفید، تزئینات مراسم دیدار رسمی و ضیافت شام هفته گذشته اوباما و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا را به خبرنگاران نشان می‌دهد. غفاریان می‌گوید با این ترکیب رنگ‌ها و گل‌ها احساس می‌کنید بهار فرارسیده و وارد باغی شده‌اید که همه گل‌ها در حال شکوفه زدن هستند.

 

 

صفحه فیس‌بوک وزارت خارجه آمریکا نوشته، دیدارهای رسمی مقامات کشورهای مختلف و ضیافت شام آن‌ها در کاخ سفید از فعالیتهایی است که ماه‌ها به برنامه ریزی احتیاج دارد. نوع رنگهای تزئینات، منوی غذا و نوشیدنی‌ها، گل‌، شیرینی‌، موسیقی و سایر سرگرمی‌ها معمولا ترکیبی از سنت‌ها و فرهنگ هردو کشورمیهمان و میزبان است.

 

هدیه روشن غفاریان، مدیر گل آرایی کاخ سفید، متولد تهران است و در شهر لس آلتوس در ایالت کالیفرنیا بزرگ شده است.او در کودکی به همراه والدینش به آمریکا مهاجرت کرد و دوره راهنمایی و دبیرستان را در شمال کالیفرنیا به اتمام رساند.

 

او فروش کارهای گل آرایی‌اش را در اوایل بیست سالگی از پارکینگ خانه والدینش آغاز کرد و اکنون کارآفرینی با بیش از ۲۵ سال تجربه است که برای بیش از ۱۰۰۰مراسم مختلف هنرهای گل آرایی‌اش را به معرض نمایش گذاشته است.