دریاچه ارومیه جان می گیرد؟+تصاویر

طبق مصوبه کار گروه احیای دریاچه ارومیه، تصمیم بر این بود که از اسفند ماه به تناسب ذخیره سدهای حوضه و میزان آورد رودخانه‌ها، 12 میلیون مترمکعب از آب سد «قلعه‌چای» برای تثبیت آب دریاچه ارومیه رهاسازی شود که این امر اتفاق افتاد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان عجب‌شیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در عجب‌شیر با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه یکی از اولویت‌های کاری ما بوده است، گفت: در این زمینه رهاسازی آب از سد «قلعه‌چای» عجب‌شیر یکی از برنامه‌های ما بوده است.

صفرعلی امیرنیا با اشاره به اینکه از از امروز 27 اسفند ماه تا اواخر خرداد در دو مرحله آب به سمت دریاچه ارومیه از این سد رهاسازی خواهد شد، گفت: در مجموع با رهاسازی آب در دو مرحله، 12 میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رها خواهد شد.

وی با تاکید بر احیای دریاچه ارومیه و عملیاتی شدن مصوبات ستاد احیا، تصریح کرد: لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه و رهاسازی آب از سد «قلعه‌چای» به دریاچه از جمله اقدامات و راهکارها برای احیای دریاچه ارومیه است.

امیرنیا با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در مصارف کشاورزی، اظهار داشت: برای احیای این دریاچه، همه باید دست به دست هم داده و با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی اصولی و با همکاری مردم امیدواریم که شاهد احیای این دریاچه باشیم.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست رهاسازی آب سد «قلعه‌چای» تا 15 فروردین ادامه خواهد داشت، گفت: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست این سدها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و به همین علت لازم است مردم محلی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه‌های خودداری و مواظب باشند.