اتهام جدید برای دولت اوباما درباره ایران

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران متهم شد.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود، ایالات متحده برای تسویه بدهی 400 میلیون دلاری خود در یکی از پرونده‌های مفتوح در «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» ضمن پرداخت این مبلغ، 1.3 میلیون دلار نیز سود پرداخت خواهد کرد. 

با این حال، همزمانی تقریبی این موضوع با اعلام تبادل چند زندانی میان ایران و آمریکا برخی منتقدان دولت آمریکا را به طرح گمانه‌زنی‌هایی درباره انگیزه‌های اوباما از پرداخت این پول واداشت. دولت اوباما، هر گونه ارتباط بین این دو موضوع را رد کرد، اما نمایندگان کنگره آمریکا همچنان در این باره مظنونند.

به نوشته رسانه آمریکایی «واشنگتن‌فری‌بیکن»، «مایک پامپئو»، از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره روز ۲۱ ژانویه در نامه‌ای به «جان کری»، وزیر خارجه این کشور از او درباره پرداخت این پول به ایران توضیح خواست. 

این رسانه از قول برخی منابع آگاه که اشاره‌ای به نام آنها نکرده می‌نویسد وزارت خارجه آمریکا به درخواست‌های بعدی این نماینده کنگره درباره این موضوع هم پاسخ نداده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به واشنگتن‌فری‌بیکن درباره پاسخگویی به نمایندگان کنگره درباره این موضوع گفت: «ما تمام نامه‌نگاری‌های کنگره را جدی می‌گیریم و به آن پاسخ مقتضی می‌دهیم.»

علی‌رغم این، تأخیر دولت اوباما در پاسخ به این موضوع باعث ایجاد دلسردی در میان قانونگذاران کنگره آمریکا شده و موجب شده آنها دولت را به سنگ‌اندازی در مسیر تحقیقات درباره موضوع یاد شده متهم کنند.