برانکو می داند با طارمی چه کند؟

مهدی طارمی این فصل بهترین بازیکن لیگ برتر بوده است. عملکرد فنی او از نظر هواداران پرسپولیس و طرفداران فوتبال، بسیار خوب بوده است. این بازیکن همچنان صدرنشین جدول گلزنان لیگ برتر است و به احتمال فراوان در پایان فصل، این عنوان را از آن خود می کند. مهدی اما همچنان با استانداردهای بین المللی در تعداد گلزنی، ناموفق بوده است. چنانچه برانکو ایوانکوویچ هم می گوید او باید تا الان 25 گل به ثمر می رساند 30 گل در لیگ برتر می زد تا بتواند به اروپا بروند. البته این گفته های او می تواند با دو برداشت روبرو شود؛ اول اینکه او دوست ندارد طارمی از پرسپولیس برود و دوم اینکه طارمی هنوز ظرفیت خود را در فوتبال ایران نشان نداده است. مهدی از نظر اخلاقی بازیکن خوبی است ولی گاهی مثل هر جوانی دچار اشتباه می شود و جملاتی می گوید که به ضررش تمام می شود. ولی نکته اینجاست که او هم نمی تواند تا این اندازه در کانون توجهات باشد. طارمی در سال اول حضورش در پرسپولیس بازیکنی بود که رسانه ها به او توجه زیادی نمی کردند و هیچگاه روی جلد نشریات ورزشی و راس اخبار سایت ها، هیچ جایی نداشت. در یک سال گذشته اما زندگی مهدی به ناگهان عوض شد.

او به صدر اخبار رسانه ها برگشت و در صدر اکثر نظرسنجی ها هم قرار گرفت. ناگهان زندگی طارمی عوض شد و در این گذر بزرگ، باید با شرایط جدید به شکل تازه ای برخورد می کرد. خیلی از فوتبالیست های جوان ایران حداقل در چند سال گذشته نشان دادند در این گذر، شکست خوردند و تنها مدتی روی بورس بودند و سپس با افت فاحش فوتبال شان، از گردونه کنار رفتند. حرف هایی که برانکو ایوانکوویچ به مهدی طارمی می زند و البته رفتاری که او با بازیکن جوانش دارد، بی شک می تواند راهگشای طارمی باشد. هر چه باشد، او سال های سال در فوتبال کار کرده و در این فوتبال کسانی شاگردش بوده اند که مهدی طارمی فرسنگ ها با آنها فاصله دارد؛ بازیکنانی مثل دایی، مهدوی کیا، کریمی، نکونام و...

 

طارمی در آخرین بازی پرسپولیس مقابل صبا به میدان نرفت و این مسئله به اتفاقات حاشیه ای پیش از مسابقه برمی گشت. برانکو از مهدی استفاده نکرد و نشان داد تیمش بدون او هم می برد. بی شک حالا مهدی طارمی برای موفقیت بیشتر به پرسپولیس نیاز دارد، تا اینکه باشگاه بزرگ تهرانی به او. این باشگاه در طول تاریخ میزبان تعداد زیادی از بزرگان تاریخ فوتبال ایران بوده است؛ موضوعی که گویا خیلی از فوتبالیست ها آن را درک نمی کنند. نه تنها درباره پرسپولیس بلکه درباره استقلال و دیگر باشگاههای لیگ برتر.

این دومین باری است که یک خارجی می گوید طارمی باید ظرفیت خود را نشان ندهد. سال گذشته وقتی او در پرسپولیس می درخشید کروش به تیم ملی دعوتش نمی کرد چون معتقد بود او باید ظرفیت را در طولانی مدت نشان دهد نه با چند بازی خوب. حالا هم برانکو درست در روزهایی که طارمی پشت پرده حرف از جدایی از پرسپولیس و رفتن به اروپا می زند، به او پیغام می دهد که اگر قرار است به اروپا برود، باید در چند فصل لیگ ایران بالای 25 گل بزند. ادعایی که البته شاید باب میل آنها که خواهان پیشرفت او باشند، نباشد. چراکه پیش از طارمی بازیکنانی مثل سردار، سعید عزت اللهی و جهانبخش از لیگ ایران به اروپا رفتند که هنوز به اندازه مهدی در لیگ برتر ندرخشیده بودند.