اوباما: برنامه هسته‌ای ایران تحت شدیدترین بازرسی‌های تاریخ است

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست به تشریح آنچه رویکرد آمریکا در راستای رسیدن به «جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای» خوانده، پرداخته است.

وی در ابتدای این یادداشت اشاعه و استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای را «خطرناک‌ترین» تهدید پیش روی بشریت خوانده و مدعی شده است که چه او و چه رؤسای جمهور پیشین آمریکا همگی متعهد به حرکت به سمت امحا تسلیحات هسته‌ای بوده‌اند. 

اوباما با اشاره به برگزاری نشست امنیت هسته‌ای از امروز در واشنگتن، نوشته است که 50 کشور شرکت‌کننده در این نشست «پیشرفت صورت‌گرفته، از جمله رها کردن بیش از 10 کشور از پلوتونیوم و اورانیوم با غنای بالا را بررسی خواهند کرد. کشورها، از جمله ایالات متحده، تعهدات جدیدی خواهند کرد و به تقویت معاهدات بین‌الملل و موسساتی که از امنیت هسته‌ای پشتییان می‌کنند، ادامه خواهند داد.»

وی با بیان اینکه در عین حال باید تلاش کرد که مواد هسته‌ای به دست گروه‌هایی چون داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نیفتد، آنچه را موفقیت‌های حاصل شده در جهت رسیدن به جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای خوانده، برشمرده است.

اولا اوباما نوشته است که آمریکا و روسیه در مسیر تحقق اهداف تعیین شده در پیمان موسوم به «استارت» و کاهش بی‌سابقه کلاهک‌های هسته‌ای خود هستند. به گفته وی، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای مستقر شده آمریکا و روسیه در سال 2018 به پائین‌ترین حد از دهه 1950 می‌رسد. او در مورد دلیل وجود تسلیحات هسته‌ای در ساختار نظامی آمریکا، نوشته است که هدف از داشتن این زرادخانه هسته‌ای «ایجاد بازدارندگی در برابر هر دشمنی و کسب اطمینان از امنیت متحدانمان» است. او با این حال گفته است که در دوران ریاست‌جمهوری خود از توسعه انواع جدید تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرده و در راهبرد نظامی آمریکا نقش این تسلیحات و موارد استفاده احتمالی از آن‌ها را کاهش داده است. 

دومین موفقیت ذکر شده از سوی اوباما در ارتباط با ایران است. وی نوشته است: «ثانیا، ما در حال تقویت رژیم جهانی‌ای هستیم که از گسترش تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند. ما توانستیم جامعه بین‌الملل را علیه گسترش تسلیحات هسته‌ای، به خصوص در ایران، متحد کنیم. یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای تهدیدی غیرقابل قبول برای امنیت ملی ما و متحدان و شرکای ما ایجاد می‌کرد. این امر همچنین با به راه انداختن رقابت تسلیحاتی‌ در خاورمیانه، رژیم جهانی عدم اشاعه را از هم می‌گسست.»

وی افزود: «بعد از آنکه ایران در ابتدا راهکار سیاسی را رد کرد، ایالات متحده جامعه بین‌المللی را برای اعمال تحریم علیه ایران بسیج کرد و نشان داد که کشورهایی که به تعهدات هسته‌ای خود عمل نکنند، با تبعات روبرو خواهند شد. بعد از مذاکراتی فشرده، ایران پذیرفت که تک تک راه‌هایش به سمت یک سلاح هسته‌ای را مسدود کنند و حالا ایران تحت جامع‌ترین رژیم بازرسی‌هایی است که تاکنون برای نظارت بر یک برنامه هسته‌ای، مورد مذاکره قرار گرفته است. به بیان دیگر، جهان با این توافق، از دستیابی یک کشور دیگر به بمب هسته‌ای جلوگیری کرد. ما برای کسب اطمینان از اجرای تعهدات از سوی ایران، همچنان هوشیار باقی خواهیم ماند.»

اوباما سومین مورد را هم حرکت به سمت همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز بین کشورها عنوان کرده و نوشته است که اکنون با راه‌اندازی بانک سوخت در قزاقستان، کشورها می‌توانند بدون نیاز به غنی‌سازی به استفاده از انرژی هسته‌ای بپردازند. 

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه روسیه را به عدم اجرای تعهداتش در زمینه کاهش شمار کلاهک‌های هسته‌ای متهم کرده و نوشته است که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای کنونی در جهان با واقعیت‌های امروز همخوان نیست و باید به سمت کاهش آن‌ها حرکت کرد. 

وی به کره شمالی هم اشاره کرده و نوشته است که پیونگ یانگ باید بداند که «اقدامات تحریک‌آمیز» دارای تبعات است. او تأکید کرده که واشنگتن به تلاش برای «هسته‌ای زدایی» از شبه جزیره کره ادامه می‌دهد.

او سپس نوشته است که امنیت جهانی در گرو آن است که همه کشورها از جمله آمریکا پیمان منع تست تسلیحات هسته‌ای را بپذیرند و تصویب کنند. 

وی در ادامه نوشته است: «همانطور که در پراگ (نشست امنیت هسته‌ای سال 2009) گفتم، رسیدن به امنیت و صلح جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای، به سرعت اتفاق نمی‌افتد و شاید به عمر من هم قد ندهد. اما ما این کار را آغاز کرده‌ایم. ایالات متحده به عنوان تنها کشوری که تاکنون از تسلیحات هسته‌ای استفاده کرده، تعهدی اخلاقی برای رهبری در مسیر نابودی آن‌ها دارد. با این حال، هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی این هدف را محقق کند. این کاری است که جهان باید انجام دهد.»

اوباما در پایان به دشواری این کار اذعان کرده، اما نوشته است که نباید از تلاش برای رسیدن به این هدف دست برداشت. 

آمریکا اولین کشوری است که در جهان سلاح هسته‌ای ساخت و تنها کشور استفاده‌کننده از آن‌هاست. در سال 1945، حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناگازاکی ژاپن به مرگ بیش از 100 هزار نفر در یک روز منجر شد و بعدها نیز هزاران نفر به واسطه تبعات این حمله جان خود را از دست دادند. واشنگتن در حال حاضر نزدیک به 5000 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.