بر پایه جدیدترین نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا که از بیش از هزار نفر در ایران صورت گرفت، اکثریت از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند به پایبندی آمریکا به تعهداتش در توافق جامع اتمی با ایران اعتماد ندارند.

براساس نتایج این نظرسنجی، 51 درصد ایرانی‌ها خواستار تدبیر مجلس برای حل مشکل بیکاری، و 22 درصد نگران مسئله ادامه یارانه هستند. خوشبینی به بهبود وضعیت اقتصادی در روزهای اولیه پس از توافق بالا بوده، اما به تدریج کاهش یافته است؛ 66 درصد به پایبندی آمریکا به تعهداتش اعتماد ندارند.

صدای آمریکا می‌گوید: براساس این نظرسنجی، به نظر می‌رسد محبوبیت روحانی رو به کاهش است چون دفعه قبل او 61 درصد «خیلی مورد حمایت» بود و این بار 21 درصد محبوبیت او کاهش یافته است. همچنین یک اکثریت 52 درصدی می‌گویند شرایط اقتصادی بد است. این، هشت درصد از دفعه قبل بیشتر است. اردیبهشت 94، تنها 44 درصد چنین اعتقادی داشتند.

در نشست ارائه نتایج این نظرسنجی تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا یکی از نتایج چشمگیر این نظرسنجی را نگاه ایرانیان به کشورشان به عنوان قدرت منطقه‌ای دانست.

وی گفت: «تغییر در دیدگاه ایرانیان نسبت به جایگاه ایران در منطقه دیده می‌شود، یعنی ایرانیان خودشان را با نظام‌های غیردموکراتیک منطقه می‌سنجند، و سیستم ایران را برتر از دیگران می‌یابند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که اعتماد مردم به نظام، صراحتا و به طور شگفت‌آوری بالاست.»

تریتا پارسی در توضیح گفت، این یعنی مردم «تغییرات در سیستم را از طریق حضور پای صندوق رای و آرای خود را موثر می‌بینند. همچنین دیدگاه مردم با ظهور داعش درباره دخالت تهران در امور منطقه‌ای تغییر کرده و بیشتر خواستار افزایش حضور ایران در خارج هستند. به عبارت دیگر مردم ترجیح می‌دهند که بهتر است در آنجا با آنها درگیر شویم تا در داخل ایران با آنها مبارزه کنیم.»