هاشمی 95، راه رفتن بر روی لبه تیغ!

گروه سیاسی-انتقادها از هاشمی رفسنجانی تندتر شده است. توئیتی که او انتسابش به خود را تکذیب کرد با انتقاد شدید رهبری نظام مواجه شد. حساب توئیتر منسوب به هاشمی رفسنجانی نوشته بود دنیای فردا دنیای گفتمان ها است نه موشک! جمله ای که واکنش صریح رهبر معظم انقلاب را به دنبال داشت.

 

به گزارش افکارنیوز،حضرت آیت الله خامنه ای در نخستین روزهای سال 95 و در جمع مداحان اهل بیت (ع) با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می دانند و نه موشک خاطرنشان کردند: روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد. ایشان افزودند: اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است.

پس از تکذیب توئیت منتسب به هاشمی رفسنجانی و اصلاح متن،  روز گذشته هاشمی رفسنجانی در نخستین حضور رسانه ای اش در سال جدید در دیدار نوروزی شماری از مسئولان دولتی به دو انتخابات اخیر اشاره کرده و گفته است مردم در این دو انتخابات نشان داده اند چه می خواهند.

از سوی دیگر انتقادها از موضع گیری های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اوج گرفته است و باید انتظار داشت با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و آغاز به کار مجدد مجلس شورای اسلامی صداهای بلندتری هم در اعتراض به رفتارهای هاشمی به گوش برسد.

از این جهت می توان گفت سال 95 برای هاشمی رفسنجانی سالی دشوار و صعب العبور خواهد بود. او توانسته است رای اول تهران در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به دست بیاورد، موضوعی که به احتمال زیاد او را در کانون توجهات قرار خواهد داد. اما انتقادات تند و تیز هاشمی از شورای نگهبان و نیز انتشار اظهاراتی که موضع گیری صریح رهبری را به دنبال داشته است می تواند این موقعیت را به چالشی تازه روبرو کند.

مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب گوینده چنان جمله ای در بهترین حالت ناآگاه و در صورت دیگر خائن است. هاشمی رفسنجانی در سال های گذشته تلاش کرده علیرغم مواضع بعضاً زاویه داری که با نظام جمهوری اسلامی گرفته خود را فردی نزدیک به رهبری و پیرو ایشان معرفی کند اما حالا صراحتاً اظهارات منسوب به او با انتقاد شدید از سوی رهبری مواجه شده است. هاشمی می داند نباید بر روی اتحاد با اصلاح طلبان حساب بلند مدت باز کند. آنان که در اوج اصلاحات می خواستند از خاتمی عبور کنند حالا در صورت رسیدن به قدرت در حذف هاشمی رفسنجانی درنگ نخواهند کرد خصوصاً که بارها گفته اند اتحادشان با او تنها اتحادی استراتژیک است و قاعدتاً تا زمان از میدان به در کردن حریف دوام خواهد داشت. دوران بازیگری سیاسی هاشمی هنگامی سخت تر می شود که او بخواهد فاصله بوجود آمده با رهبری نظام را کوتاه تر کند. تصمیمی که لازمه آن قرار گرفتن رو در روی اصلاح طلبانی است که بخشی از هوادارانش را تشکیل می دهند. در غیر این صورت هاشمی می داند که نظام نه تنها با او که با هیچ کس دیگری تعارف نخواهد داشت.

هاشمی رفسنجانی در سال 95 علیرغم انکه تصور می رفت با رای نخست تهران در مجلس خبرگان سال نسبتاً آسانی پیش رو داشته باشد. بر روی لبه تیغ قدم می زند همزمان به نظر می رسد آخرین فرصت هایی که نظام به این سیاستمدار کهنه کار داده است نیز به سرعت رو به پایان است.