دلایل لغو تفاهم‌نامه شهرداری با نظام مهندسی چیست؟

در نیمه دوم تعطیلات نوروز 95 خبری در برخی گروه‌های تلگرامی منتشر شد که حاکی از لغو تفاهم‌نامه شهرداری با سازمان نظام مهندسی در روند ساخت و ساز بود؛ با نامه‌ای که معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران به سازمان نظام مهندسی ارسال کرده تفاهم‌نامه سال 91 که از آن به عنوان نقطه عطفی در اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان یاد می‌شد، لغو شده است.

شهرداری تهران با استناد به دلایلی چون طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمان و پرهیز از نظارت‌های صوری مهندسان ناظر تفاهم‌نامه را لغو کرده است تا تغییراتی در روند صدور پروانه و ساخت و ساز در شهر تهران صورت گیرد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره ارسال نامه معاونت شهرسازی به سازمان نظام مهندسی به خبرنگار تسنیم گفت: شورای شهر در جریان این اقدام نبوده است اما شهرداری در اسفند ماه نامه‌ای به سازمان نظام مهندسی ارسال کرده و اخطار داده که امر نظارت از سوی مهندسان ناظر به درستی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: دلایل مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که امضا فروشی برخی مهندسان ناظر و عدم نظارت در روند انجام کار از جمله آنهاست. علاوه بر این حدود 3 هزار پرونده  از سوی شهرداری به نظام مهندسی ارسال شده که در انتظار تعیین مهندس ناظر هستند در حالی که این امر چند دقیقه بیشتر به طول نمی‌انجامد اما طولانی شدن زمان آن جای سوال است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از پرونده‌ها 90 روز است که در انتظار تعیین مهندس ناظر هستند، گفت: این وضعیت روند صدور پروانه را طولانی می‌کند. شهروندان برای انجام ساخت و ساز عوارض می‌پردازند، هزینه مهندس ناظر که مبلغ بالایی است و برای افرادی که به سختی خانه خود را نوسازی می‌کنند پول مهندس ناظر از عوارض شهرداری بیشتر می‌شود، یکباره پرداخت می‌کنند اما باید مدت‌ها منتظر تعیین مهندس ناظر بمانند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران با توجه به موارد مذکور اعلام کرد تا زمانی که این سیستم اصلاح نشود، شهروندان نسبت به معرفی مهندس ناظر اقدام کنند،‌ البته هر فردی طراحی پروژه را به عهده می‌گیرد باید تا انتها نظارت کار را عهده‌دار باشد و ممکن است مسیر را به همین شکل دنبال کنیم.

چمران در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری پیش از ارسال نامه، موضوع را با سازمان نظام مهندسی در میان گذاشته بود یا خیر، تصریح کرد: از آقای بی‌طرف رئیس سازمان نظام مهندسی شنیدم که درباره این موضوع با آنها مشورتی نشده و شهرداری به صورت یک طرفه لغو تفاهم نامه را اعلام کرده است ولی معاون شهرسازی شهردار می‌گوید از اسفند ماه با نظام مهندسی مکاتبه داشته‌ و ایرادات مذکور را اعلام کرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اقدام شهرداری از نظر شورای شهر محل ایراد نیست؟ گفت: وضعیت فعلی روند ساخت و ساز در شهر تهران از سال 92 آغاز شده است ولی با توجه به عملکرد سازمان نظام مهندسی به این نتیجه رسیده‌اند که باید در این روند تغییری ایجاد شود.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه بنابراین تا اطلاع ثانونی سازمان نظام مهندسی از گردانه نظارت بر ساخت و ساز حذف می‌شود، اظهار داشت: بحث حذف شدن مطرح نیست، سازمان نظام مهندسی می‌تواند نظارت عالیه خود را داشته باشد. این سازمان نیز حرف‌هایی برای شنیدن دارد و قول سیستماتیک کردن امور مربوطه را داده است.

وی افزود: متأسفانه آنچه در شرایط فعلی وجود دارد نارضایتی شهروندان آن هم در قبال پرداخت تمام و کمال پول و عدم نظارت مناسب است، بنابراین باید سیستم اصلاح شود.