احد کرمانی در پاسخ به این سوال که در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، چه اتفاقی باید در بخش نساجی بیفتد تا شاهد تحقق این شعار در این صنعت باشیم؟ اظهار داشت: متأسفانه سال جاری را با افزایش تعرفه واردات پنبه، به عنوان ماده اصلی مورد نیاز برای تولید نخ و محصولات نساجی آغاز کردیم که به ضرر تولید داخل است.

وی با بیان این که «سالی که نکوست، از بهارش پیداست» گفت: افزایش تعرفه واردات پنبه باعث شده تا واردات نخ ارزانتر از واردات پنبه تمام شود و در نتیجه شاهد افزایش واردات نخ و تضعیف تولید نخ در کشور خواهیم بود.

کرمانی با بیان اینکه تا کنون تجدید نظری در مورد تعرفه‌های افزایش‌ یافته پنبه صورت نگرفته است، افزود: تعرفه واردات پنبه از 4 درصد به 10 درصد افزایش یافته و علاوه بر این، تعرفه واردات پلی‌استر از 7 به 10 درصد و تعرفه واردات ویسکوز از 4 به 5 درصد افزایش یافته است که در مجموع باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولید نخ و محصولات نساجی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه مجلس برای بازپرداخت بدهی ارزی تولیدکنندگان با نرخ ارز در زمان گشایش اعتبار، گفت: متأسفانه دولت این مسئله را اجرایی نکرد و طبق آیین‌نامه دولتی، تولیدکنندگان باید بدهی خود را با ارز به‌ نرخ مرجع 1226 تومان پرداخت کنند که تاکنون هیچ واحدی برای این کار اقدام نکرده است.

عضو انجمن نساجی همچنین با انتقاد از افزایش قاچاق محصولات نساجی به کشور، گفت: تولید صنعت نساجی به کلاف سردرگمی تبدیل شده که افزایش تعرفه واردات مواد اولیه و همچنین افزایش حضور شرکت‌های خارجی در بازار پوشاک ایران، وضعیت این صنعت را وخیم کرده است.

وی با بیان اینکه حضور شرکت‌های ترک در ایران در حال افزایش است، گفت: یکی از برندهای تولیدکننده پوشاک ترک، در حال افزایش شعب خود در ایران است و حتی برای اینکه از تعرفه پایین‌تری در واردات برخوردار شود، در حال مذاکره است و بر این مسئله اصرار دارد که متأسفانه دولت نیز از این خواسته تمکین می‌کند.