سم‎زدایی بدن در فصل بهار ضروری است

 دکتر نعمت الله مسعودی گفت: جابه جایی فصول موجب تغییرات اساسی درعملکرد اندام‎ها و دستگاه‎های درونی بدن می‎شود که با توجه به برخی نکات ساده می‎توان این تغییرات،  و اختلالات  ناشی از آن را کنترل کرد .

وی اظهار کرد: تغییر فصل و شروع بهار باید با طبیعت هم راستا باشد نه با تحویل سال، چرا که در برخی از نقاط گرمسیر کشور بهار از روزها پیش آغاز شده ولی در اردبیل هنوز اثر چندانی از تغییر فصل و شروع بهار دیده نمی‎شود.

این پزشک افزود: در زمستان فضولات در بدن جمع و سفت می‎شوند که در بهار این مواد در بدن به حرکت در آمده و گاهی به سطح پوست نزدیک می‎شوند به همین دلیل بروز دمل و جوشهای پوستی در این فصل بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: این مواد باید از بدن دفع شود و اگر این نکته مورد توجه قرار نگیرد موجب بروز بعضی بیماری‎ها از جمله فشار خون، بیماری عصبی و روانی، سکته‎های قلبی و مغزی و جوش، آکنه و دمل می‎شود.

این دستیار طب سنتی بیان کرد: غذاهای گوشتی و شیرین موجب افزایش فضولات بدن می‎شوند که توصیه می‎شود از مصرف این غذاها تا حد امکان اجتناب شود.

وی گفت: استفاده از شربت شاه تره و کاسنی به مدت دو تا سه هفته، در دفع فضولات بدن موثر بوده و شربت سکنجبین (سرکه، عسل، آب) علاوه برخاصیت پاکسازی بدن عروق منسدد قلب، مغز و کبد را بازمی‎کند که براساس بیماری‎های مختلف می‎توان به آن گیاهان دیگری نیز اضافه کرد.

مسعودی حجامت را از دیگر روش‎های پاکسازی بدن در بهار برشمرد و خاطرنشان کرد:  کسانی که در گذشته این کار را انجام داده‎اند در بهار در محل حجامت احساس خارش می‎کنند که البته امروزه داروهایی وجود دارد که به جای حجامت می‏توان از آنها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در بهار هضم ضعیف‎تر می‎شود بنابراین باید غذا تقلیل یافته و ازغذاهای دیر هضم مانند حلیم که برای فصل زمستان توصیه می‎شود، نباید استفاد کرد بلکه به جای آن بیشتر غذاهای سبک و پرفیبر، میوه ها و سبزیجات، شربت آبلیمو عسل و شربت آلبالو مصرف شود.

مسعودی مصرف غذاهایی مانند آش‌های رقیق، گوشت پرندگان، تخم مرغ عسلی، کاهو سکنجبین، سالادهای مختلف، شربت‌های خنک مانند سکنجبین، شربت انار یا شربت غوره را برای این فصل  بسیار مفید دانست.

وی توصیه کرد: در فصل بهار از ورزش‎های سنگین پرهیز کرده و ورزش سبک در صبح انجام شود؛ حمام کردن و کیسه و سنگ پا کشیدن در این فصل بهتر است.