هوای کرمانشاه سال گذشته 36 روز ناسالم بود

ثریا قربانی اظهار کرد: طی سال 94 در مجموع هوای کرمانشاه 36 روز غبارآلود بود که از این تعداد 33 روز در وضعیت هشدار، دو روز اضطرار و یک روز در وضعیت بحران بود.

 

وی با بیان اینکه بیشترین روزهای هشدار را در فصول بهار و تابستان داشتیم، یادآوری کرد: دو روز شرایط اضطرار نیز مربوط به خرداد و تیرماه بود و یک روز بحرانی هم در اسفند سال گذشته رخ داد.

 

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از افزایش تعداد روزهای غبارآلود کرمانشاه در سال گذشته نسبت به سال 93 خبر داد و اظهار کرد: در سال 93 تنها 24 روز هوای غیراستاندارد داشتیم که از این تعداد 22 روز هشدار، یک روز اضطرار و یک روز بحران بود.

 

به گفته این مسئول، بیشترین روزهای غبارآلود سال 93 هم در بهار و تابستان رخ داده است.

 

وی در ادامه در خصوص دلایل وقوع بیشتر گرد و غبار در فصل بهار و تابستان نیز عنوان کرد: شاید مهمترین دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها باشد که کانون‌های گرد و غبار را تشدید می‌کند و البته جهت وزش باد هم در بروز ریزگردها بی تاثیر نیست.

 

قربانی منشاء 99 درصد ریزگردهایی که وارد استان می‌شود را کانون‌های گرد و غبار خارج از کشور دانست و خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه گرد و غبار با منشاء داخلی به ندرت داریم و فقط در برخی از نقاط جنوبی کشور کانون‌های محلی گرد و غبار وجود دارد.

 

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه از فعالیت 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان هم یاد کرد و ادامه داد: معمولا از این 9 ایستگاه پنج یا شش ایستگاه همواره فعال هستند.

 

قربانی اظهار کرد: از این تعداد چهار ایستگاه در شهر کرمانشاه است و در هریک از شهرستان‌های پاوه، کنگاور، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین نیز یک ایستگاه داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری برنامه خاصی برای افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نداریم.