کلید اصلی خروج از رکود در دست بخش نفت است

گروه اقتصادی-مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در پاسخ به این پرسش که به نظر شما کدام یک از صنایع در سال 95 در خروج از رکود پیش رو خواهد بود؟ اظهار داشت: تا زمانی که فضای کسب‌وکار مناسب نشود، پیشرفت‌های مقطعی یکی از بخش‌های اقتصاد ما نمی‌تواند تاثیر نهایی را روی بقیه بخش‌ها بگذارد.

وی افزود: اگر فضای کسب‌وکار، فضای شفاف، رقابتی و سالم شود، به تبع آن تمام بخش‌هایی که در اقتصاد کشور فعال هستند، استعداد خروج از رکود را دارند؛ به شرط این‌که فضای مناسب برای کسب‌وکار ایجاد شود.

نایب رییس اتاق ایران و چین تصریح کرد: اگر بخواهیم یک کار پایه‌ای انجام دهیم، بهتر است که به طرف هر چه شفاف‌تر شدن، رقابتی‌تر شدن و آزاد شدن اقتصاد برویم. اگر این سه گزینه را امسال برای اقتصاد کشور هدف قرار دهیم، کشورمان نشان داده که استعداد بازسازی اقتصاد از آنچه که در تصور و عدد و رقم‌ها پیش می‌آید، بیشتر است.

حریری متذکر شد: منتها شرط آن، این است که فضای کسب‌وکار مناسب شود و تعامل با اقتصاد دنیا به‌گونه‌ای شود که در فضای رقابتی و شفاف سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم.

وی با بیان این‌که بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌شود در کوتاه‌مدت تکان اساسی یا تغییر اساسی در اقتصاد داشته باشیم، گفت: اقتصاد ما بیش از هر چیزی نیاز دارد که تولیدات با فناوری روز داشته باشد؛ تولیداتی که بتوانیم در بازارهای جهانی عرضه کنیم و از آن طریق، بتوانیم واحدهای تولیدی را به‌کار گیریم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: من فکر می‌کنم برای این‌که بتوانیم تولیداتی داشته باشیم که در سطح بین‌المللی قابل رقابت از نظر قیمت و کیفیت باشد، احتیاج به سرمایه و تکنولوژی خارجی داریم و برندهای معتبر دنیا شرکت‌های مشترک تشکیل دهیم.

حریری در پاسخ به این پرسش که کدام یک از بخش‌ها از رکود عبور می‌کند، افزود: من فکر می‌کنم که کلید اصلی دست بخش نفت است.

وی متذکر شد: اگر در دنیا اتفاق مثبت در بخش انرژی بیفتد و شاهد افزایش قیمت نفت باشیم، می‌تواند موتور پیشران برای اقتصاد ما باشد.

نایب رییس اتاق ایران و چین عنوان کرد: ما در سالی که پیش رو داریم، می‌دانیم که می‌توانیم بازارهای جدید برای صادرات نفت پیدا کنیم و ظرفیت تولید را بالا ببریم. بحث‌های تحریمی نیز روی فروش نفت، گاز و پتروشیمی برداشته شده است و کافی است که قیمت‌ها در سطح بین‌المللی یک مقدار افزایش یابد.

حریری تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید و صادرات و نیز بهبود قیمت ها می‌تواند موتور محرک باشد برای این‌که همه بخش‌های اقتصاد را به حرکت در بیاورد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم هیچ بخشی نمی‌تواند به تنهایی بار خروج از رکود را به عهده بگیرد، ولی می‌شود از این فرصتی که به وجود آمده، به بازسازی اقتصاد کشور بپردازیم.