خسرو صادق نیت - رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از فعالیت 1700 اکیپ سیار و ثابت بازرسی از مراکز و اماکن حساس عمومی و مراکز ارائه دهنده مواد غذایی در برنامه سلامت نوروزی خبر داد و اظهار داشت: در طی بازرسی‌های بهداشتی صورت گرفته در صورت تخلف مراکز، تذکر یا برخورد قانونی از جمله ارجاع به سیستم قضایی و یا پلمب مرکز متخلف صورت گرفته است.

صادق نیت با بیان اینکه برنامه سلامت نوروزی از 15 اسفند ماه سال شروع شد و تا 15 فروردین ادامه داشت، گفت: در طی اجرای این طرح 600 هزار بازرسی از اماکن مختلف صورت گرفته است که 10 هزار مورد از این بازرسی‌ها منجر به معرفی به سیستم قضایی به دلیل تخلف و 1700 مورد نیز اقدام به پلمب مرکز شده است که تخلفات آنها می‌توانست صدمات جدی وارد کند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار ادامه داد: طی بازسی‌های صورت گرفته تا به امروز حدود 780 هزار کیلو ماده غذایی آلوده و غیر بهداشتی معدوم شده است که اگر در نظر بگیریم 50 گرم مواد غذایی آلوده منجر به مسمومیت یک نفر می‌شود و با معدوم سازی این مقدار مواد غذایی آلوده از مسمومیت 15 میلیون نفر جلوگیری کرده است.

به گزارش وزارت بهداشت، صدق نیت همچنین به انجام نمونه برداری‌های مختلف از جمله مواد غذایی و آب آشامیدنی اشاره کرد و گفت: در طول اجرای برنامه سلامت نوروزی بیش از 350 هزار نمونه برداری از آب آشامیدنی انجام شده است.

وی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همچنین 5 هزار مورد نمونه برداری از آب استخرها از نظر میکروبی و آلودگی، انجام شد و در مواردی که آلودگی ثبت شد برخورد لازم صورت پذیرفت.

صادق نیت با بیان اینکه سامانه 190 در ایام نوروز آماده دریافت گزارشات مردمی و شکایات تخلفات بهداشتی بود، خاطرنشان کرد: از این موضوع توسط مردم استقبال شد و 2 هزار مورد تماس با این سامانه انجام گرفت به طوریکه نیمی از کشفیات مواد غذایی معدوم شده به دنبال شکایات مردمی بوده است.