چربی های دارای حلقه های اشباع نشده ( امگا 3 و امگا 6 ) و چربی های اشباع نشده ( امگا 9 ) به بهبود سطح کلسترول خون کمک می کنند و مشکلات قلبی و عروقی را نیز کاهش می دهد. این اسید چرب های سالم در روغن های گیاهی و روغن زیتون بیشتر شایع هستند، اما روغن های جامد به خاطر وجود مقدار بالای چربی اشباع شهرت دارند. مشخص شده که چربی های اشباع و چربی های ترانس، خطر بیماری های قلبی را بالا می برد، اما تحقیقات نشان داده جایگزین کردن چربی های اشباع با چربی های دارای حلقه های اشباع نشده که در روغن های گیاهی یافت می شود در واقع خطر مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

اسید چرب های امگا 3، در ماهی های چرب مانند سالمون یافت می شوند و می توانند سطح کلسترول خون را بهبود دهند و از بیماری های قلبی پیش گیری کنند. اما برنامه غذایی این روزهای مردم سرشار است از غذاهای فرآوری شده، که بیشتر اسید چرب امگا 6 دارند، امگا 6 بیشتر در روغن های فرآوری شده مانند روغن کانولا و روغن گیاهی یافت می شود. نترسید: این ضرورتاً چیز بدی نیست. در تحقیقی جدید مشخص شد اسید لینولئیک، یکی از اعضای خانواده امگا 6، می تواند به کاهش چربی هایی که ارگان های بدن را پوشانده اند کمک کند، ترکیب بندی بدن را بهبود ببخشد، و التهاب و مقاومت به انسولین ( باعث دیابت می شود ) را کاهش دهد.

هر چربی چیزی برای ارائه دارد و برنامه غذایی با چربی های سالم متنوع، می تواند سری کامل از مزایا را برای بدن به همراه داشته باشد.

وقتی می خواهید انتخاب کنید که چه روغنی را در پخت و پز به کار ببرید، باید این را هم در نظر بگیرید که چگونه استفاده می شود. روغن هایی که چربی اشباع نشده بالایی دارند نقطه دود پایینی دارند و در حرارت بالا خراب می شوند. از روغن زیتون برای سس سالاد، تفت دادن سریع، پیتزا و هر غذایی که به عطر و طعمی اضافی نیاز دارد استفاده کنید. از سوی دیگر، روغن های گیاهی، عطر و طعمی خنثی دارند و نقطه دودشان بالا است، همین آنها را به انتخابی بهتر برای پخت و پز در دمای بالا تبدیل کرده. از روغن گلرنگ، کانولا، بادام زمینی و آفتاب گردان برای سرخ کردن، پختن گوشت و یا سرخ کردن سبزیجات استفاده کنید.