عضویت ایران در باشگاه سازندگان پهپادهای مسلح+تصاویر

پهپادها نقش مهمی در جنگ‌های کلاسیک و ناهمگون ارتش‌های جهان دارند و می‌توانند یک نبرد پیروز را برای کشور دارنده این دسته از تجهیزات نظامی رقم بزنند.

نیروهای مسلح کشورهای جهان تلاش می‌‌کنند تا بعد نظامی ویژه‌ای به پهپادها بدهند و وضعیت آن‌ها را از  "مونوپورپوز (Mono-purpose) " به  "مولتی پورپوز (Multipurpose)"  تبدیل کنند تا پهپاد علاوه برعکس برداری بتوانند انهدام اهداف را نیز در مدت کوتاهی انجام دهند.

برخی قدرت‌ها در جهان توانایی ساخت پهپادهای مسلح را دارند که آمریکا، چین، ترکیه، پاکستان، اسرئیل از جمله آن‌ها هستند و می‌توانند پهپادهای مسلح بسازند. جمهوری اسلامی ایران هم با ساخت پهپاد مسلح "شاهد 129" به  "باشگاه سازندگان پهپادهای مسلح"  پیوسته است.

پهپاد "شاهد 129" علاوه بر آنکه توانایی  "رصد"، "شناسایی"، "جستجو و عکسبرداری" را دارد می‌تواند مقدار قابل توجهی مهمات را با خود حمل و به سمت هدف شلیک کند.

**مشخصات پهپاد شاهد  129

سامانه هدایت ماهواره‌ای پهپاد "شاهد 129" این امکان را به فرمانداران عملیاتی و راهبردی می‌دهد که چگونه و چه زمان و در چه حالتی نقطه مورد نظر را مورد اصابت قرار دهند. 

 

عضویت ایران در باشگاه سازندگان

 

 این پهپاد با فناوری بومی می‌تواند  هر هدفی را در مقیاس کوچک و متوسط با هدف گیری دقیق منهدم کند و ضمنا پهپاد  "شاهد 129  " به عنوان دست بلند سپاه پاسداران در رصد عملیات  برون مرزی  شناخته می‌شود.

 

منظور از برون مرزی این است که در آب های خلیج فارس و آب های بین المللی هیچ تحرکی از طرف ناوهای آمریکایی از نگاه تیزبین این پهپاد دور نخواهد ماند و تصویربرداری عملیاتی در مواقع لزوم انجام خواهد شد و دوربین های عملیاتی این پهپاد به صورت 24 ساعته و بدون وقفه آماده رصد و تصویربرداری است.  "یونایتدپرس"  طی گزارشی با پرداختن به ویژگی‌ها و توانمندی‌های پهپاد ایرانی  "شاهد 129 " اذعان داشت: مقامات نظامی ایران گفته‌اند ایران در بخش پهپادی خودکفا شده‌ است.

در ادامه گزارش این سایت آمده است: "شاهد 129 " دارای شعاع عملیاتی بیش از 1000 مایل بوده  و می‌تواند 24 ساعت در هوا باقی بماند و هشت موشک "سدید 1 " ساخت داخل را بر روی چهار موشک‌انداز دوقلو که زیر بال هواپیماست حمل کند.

 

عضویت ایران در باشگاه سازندگان

 

"یونایتدپرس" مدعی است:  این محصول شباهت فراوانی به پهپاد اسراییلی  "هرمس 450 " دارد و جزییات سامانه‌های داخلی، ترکیب حس‌گرها و مشخصات ایستگاه کنترل زمینی  "شاهد129 " اعلام نشده است. "طال عینبار" ، یک متخصص پهپاد در موسسه مطالعات راهبرد هوافضا در اسراییل موسوم به موسسه "فیشر"  عنوان داشت: عکس‌های  "شاهد 129 " نشان می‌دهد اندازه و طراحی آن مشابه هرمس 900 تولیدی شرکت البیت سیستمز است.  وی افزود: "شکل خارجی این پهپاد نشان‌دهنده پیشرفت مهمی در تولید مواد ترکیبی، نظیر فریم هوایی بزرگ و عناصر سازه‌ای است."

 

 دیفنس آپدیت با بررسی پهپاد عملیاتی و شناسایی "شاهد 129" گزارش داد:  بر اساس مشخصات عملکردی پهپاد "شاهد 129 " در مقایسه با پهپاد اسراییلی، دارای پلاتفورم قوی‌تر و ظرفیت حمل مهمات بسیار بیشتری است." دیفنس آپدیت ادامه داد:  موشک‌های "سدید" که بر روی  "شاهد 129 " سوار شده‌اند ، یک موشک ضد زره به حساب می‌آیند.

"شاهد 129" یک پهپاد شناسایی و عملیاتی است که بیش از 8  متر طول و  دمی شبیه استوانه دارد. این پهپاد ساخت  نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که دارای  توانمندی های بالقوه و بالفعل بسیاری  است.

موتور  "شاهد129 " از نوع ملخی فشار دهنده با ملخ سه پره است و در انتهای بدنه قرار شده که این محل نصب به عملکرد بهینه سامانه الکترواپتیکی مستقر در دماغه کمک می‎کند و قدرت پرواز را افزایش خواهد داد.

که با توجه به سقف پرواز حدود 24000 تا 25000 پائی اعلام شده برای  "شاهد129 "  احتمال  وجود موتور پیستونی  در نمونه‎های فعلی تقویت می‎شود و وجود برنامه‎های افزایش سقف پرواز این هواپیما لازم است.

 

 پهپاد "شاهد 129" با توجه به اینکه در منطقه خلیج فارس با انواع تهدیدات دریا پایه کشورمان غربی مواجه هستیم، می‌تواند با نفوذ در مواضع نظامی کشورهای متخاصم در صورت لزوم بمب، موشک یا راکتی که حمل کرده را به سوی هدف شلیک کند.

 

**ایران یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های ساخت پهپاد را در اختیار دارد

 

مرکز مطالعات پهپاد کالج آمریکایی «بارد» در این رابطه نوشته است: «ایران یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های ساخت پهپاد را در اختیار دارد. علاقه ایران در بهبود و توسعه پهپادها در واقع به جریان نبرد این کشور با عراق در دهه 80 میلادی برمی‌گردد».

 

این مرکز یادآور شد: ایران در آوریل سال 2013، 4 نمونه از پهپاد‌های خود به نام‌های «عازم - 2»، «مهاجر»، «حازم -3 » و «سریر -110» را رونمایی کرد. از دیگر دستاوردهای ایران در این زمینه باید به رونمایی از پهپاد «شاهد 129» اشاره کرد که مداومت پرواز به مدت 24 ساعت را داراست.

 

امروزه در جنگ‌های منطقه غرب آسیا جنگ ناهمگون به همراه تکنولوژی ماهواره‌ای می‌تواند بسیار موثر باشد و لذا پهپاد شاهد 129 در نسل جدیدی از جنگ‌های نامتقارن می‌تواند وظایف محوله را به خوبی انجام دهد.