تذکر ۱۸ نماینده به روحانی درباره برجام

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی از تذکر 18 تن از نمایندگان مجلس به حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان، برای اقدام جدی دولت در برابر اعمال تحریم‌های جدید و نقض مکرر برجام توسط آمریکا خبر داد.

متن این تذکر به شرح زیر است:

هیئت رئیسه محترم

خواهشمند است برابر ماده 208 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تذکر زیر را ابلاغ و خلاصه آن را در جلسه علنی قرائت فرمایید.

مخاطب: ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

خلاصه تذکر:

اعمال تحریم‌های جدید، نقض مکرر مفاد برجام، ایجاد فضای مدیریت شده کارشکنی در انجام مبادلات مالی و بانکی از سوی آمریکایی‌ها و ابراز نگرانی مستمر مقام معظم رهبری، این سوال را مطرح می‌سازد که چرا از سوی هیئت نظارت بر اجرای برجام اقدام قاطع و متقابلی صورت نمی‌گیرد. قرار نیست که توافقنامه یک جانبه باشد، دلسوزان نظام منتظر عکس‌العمل صریح، بازدارنده و در صورت تکرار بدعهدی، توقف اجرای برجام وفق ماده 3 قانون مربوط می‌باشند.

شرح تذکر:

با وجودی که مسئولیت اصلی نظارت براجرای برجام برای شروط 9گانه مقام معظم رهبری به هیئت نظارت بر اجرای برجام محول شده است، لیکن علی‌رغم اعمال تحریم‌های پی‌درپی و نقض مکرر مفاد برجام (از جمله بندهای 25، 26، 27، 28، 29 متن برجام و بندهای 16، 17، 18 ضمیمه 5 برجام) تاکنون اقدام متقابلی از سوی آن هیئت صورت نگرفته است.

بر این اساس ضروری است، با تشکیل جلسه و انجام اقدامات متقابل و بازدارنده پاسخ لازم را در راستای اجرای فرامین رهبری و مصوبات مجلس به زیاده‌خواهی‌ها و عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها بدهد و در صورت تکرار بدعهدی وفق ماده 3 قانون اقدام متقابل و متناسب در رابطه با اجرای برجام، اجرای آن را متوقف نماید.

نمایندگان تذکردهنده:

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده همدان

جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد

اسماعیل کوثری نماینده تهران

سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین

احمد سالک نماینده اصفهان

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان

فرهاد بشیری نماینده پاکدشت

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر

محمدجواد کولیوند کرج

محمدابراهیم رضایی نماینده خمین

محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد

عزیز اکبریان نماینده کرج

الهیار ملکشاهی کوهرنگ

سیدمحمدباقر عبادی نماینده بیرجند

محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران