پس از انتشار مطالب "گزارشی از تلاش نافرجام برای شکایت از دزدی در روزهای پایان سال/ دزد‌ها سال نوی آرام‌تری دارند" و " مقصر اصلی نا امن بودن کارت‌های عابر بانک کیست؟ " بانک پاسارگاد جوابیه ای ارسال کرده است که در ادامه می خوانید:

عدم رعایت موارد امنیتی توسط مشتریان دلیل اصلی سوء استفاده از کارت‌های نقدی است

پس از انتشار خبرهای "تلاش نافرجام برای شکایت از دزدی در روزهای پایان سال" و همچنین "مقصر اصلی نا امن بودن کارت های عابر بانک کیست؟" در پایگاه خبری فردا، بانک‌پاسارگاد بر خود واجب می‌داند در راستای وظیفه اجتماعی خود به منظور افزایش آگاهی عمومی توجه هموطنان گرانقدر را به موارد ذیل معطوف دارد:

مراجع امنیتی به صورت مکرر از طریق رسانه‌های مختلف نحوه کلاهبرداری افراد سودجو و جاعل از کارت‌های نقدی را به اطلاع مردم شریف رسانده‌اند. لذا به منظور افزایش آگاهی هموطنان گرانقدر و به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های افراد سود‌جو از حساب‌های مشتریان در سیستم بانکی به اطلاع می‌رساند از در اختیار قرار دادن رمز کارت نقدی خود به دارنده پایانه‌های فروش اکیدا خودداری و با رعایت کامل اصول امنیتی شخصا نسبت به وارد نمودن رمز در پایانه فروش فروشگاه‌ها اقدام نمایند به نحوی که رمز وارده از دید سایرین و احتمالا دوربین‌های نصب شده در سالن فروشگاه‌ها قابل رؤیت نباشد.

در مورد اخیر گزارش شده توسط پایگاه خبری فردا مجددا شاهد آن هستیم که متاسفانه مشتری گرامی با در اختیار قراردادن رمز کارت نقدی خود به صاحب پذیرنده امکان کپی‌برداری را توسط افراد جاعل فراهم آورده‌اند ولی متاسفانه در هر دو خبر به این نکته با اهمیت اشاره ننموده و صرفا به ناامنی کارت‌های نقدی اشاره داشته‌اند. بدیهی است در این شرایط مسئولیت سوء استفاده از کارت و حساب بانکی و ضرر و زیان ایجاد شده متوجه هیچ یک از بانک‌های کشور نمی‌باشد. شایان ذکر است کارت‌های نقدی صادره توسط سیستم بانکی کشور یکی از رایج‌ترین ابزارهای برداشت در دنیا بوده و تنها راه کپی‌برداری از کارت‌های مورد اشاره در اختیار قرار دادن رمز کارت توسط دارنده کارت به صاحب پذیرنده می‌باشد و بدون داشتن رمز امکان هیچگونه کلاهبرداری و سوء‌استفاده از کارت‌های بانکی وجود نخواهد داشت. ضمنا به اطلاع می‌رساند در صورت بروز مشکلات مشابه راه‌های مختلفی از قبیل مراجعه به همراه بانک، اینترنت‌بانک، مرکز تماس 24 ساعته بانک‌ها برای مسدود نمودن کارت به منظور جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر وجود خواهد داشت.  

در پایان لازم به ذکر است علی‌رغم اینکه بانک‌پاسارگاد هیچگونه نقشی در ضرر و زیان ایجاد شده نداشته است ولیکن در راستای تکریم هر چه بیشتر مشتریان گرانقدر و ایجاد آرامش خاطر برای مشتری زیان‌دیده تا حصول نتیجه از طریق مراجع قضایی اقدام به اعطای یک فقره وام قرض‌الحسنه به وی نموده‌است. امید است در آینده با افزایش آگاهی عمومی و رعایت هر چه بیشتر اصول امنیتی توسط هموطنان گرانقدر شاهد چنین مواردی نباشیم.   

 

خواهشمند است محبت فرمایید به منظور تنویر اذهان عمومی و همچنین افزایش آگاهی هم‌میهنان گرامی، مطابق با قانون مطبوعات، مراتب را درج نمایید.»

راهکاری مناسب برای جلوگیری از متضرر شدن سایر مشتریان‌، ارائه دهید

ضمن احترام به مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان بانک پاسارگاد، ذکر موارد زیر در خصوص جوابیه ارسال شده لازم به نظر می رسد:

1. گزارش فردا (گزارشی از تلاش نافرجام برای شکایت از دزدی در روزهای پایان سال) مبنی بر این موضوع بوده که شعب بانک پاسارگاد از 28 اسفند ماه 1394 الی 3 فروردین 1395 تعطیل بوده و در این 4روز، هیچ شعبه کشیک بانک پاسارگاد برای گرفتن پرینت حساب و مشخص شدن روش سرقت از حساب مالباخته فعال نبوده است. 

2. این مسئله نیز باید در نظر گرفته شود که مسئولان بانک پاسارگاد از کپی شدن کارت های عابربانک اطلاع دارند. اما راهکاری برای جلوگیری از متضرر شدن سایر مشتریان از این طریق در نظر نمی گیرند و این کارت های نا امن، بدون هشدارهای لازم درباره این نوع سرقت برای مشتریان صادر می شود!

3. برخلاف آنچه که در جوابیه فوق عنوان شده، خبرنگار اجتماعی سایت «فردا» که از قضا همان مالباخته بوده ضمن آگاهی از حقوق اجتماعی خود به این نکته توجه داشته که رمز خود را در اختیار فروشنده قرار ندهد. چرا که تنها راه سرقت از طریق کپی شدن کارت های عابر بانک، ارائه رمز مشتری به فروشنده نمی باشد. سارق می تواند رمز وارد شده توسط مشتری را با چشم ببیند و یا از طریق دوربین های مخفی یا از روش های متعدد دیگر که پلیس فتا و مسئولان بانک ها از آن اطلاع دارند، رمز کارت را به دست آورد.

4. از سوی دیگر وقتی کل پروسه چنین سرقتی که در عرض کمتر از 5 دقیقه انجام می شود یا در یک نوبت خرید، موجودی حساب صاحب کارت تخلیه می شود، چگونه می توان طبق توصیه عنوان شده در جوابیه فوق با مراجعه به مراکز تماس 24 ساعته، همراه بانک و یا اینترنت بانک، از خسارت بیشتر جلوگیری شود؟ بعد از خالی شدن حساب یا در صف انتظار مراکز تماس؟!

5. مطلوب است که بانک پاسارگاد همانطور که دغدغه ارسال جوابیه و پاسخ به گزارش های منتشر شده را دارد برای جلوگیری از متضرر شدن سایر مشتریان و ایمن شدن کارت های بانکی راهکاری مناسب برای این مسئله ارائه دهد.

6. همچنان این سوال هنوز به جای خود باقی است که مسئول ناامنی کارت های بانکی (کارت های نقدی) که بانک پاسارگاد نیز به آن معترف است، بر عهده کیست؟ و قطعا در چنین اتفاقاتی انداختن تمام تقصیرات بر عهده مشتری مالباخته، شاید ساده ترین کار باشد اما شیوه مناسبی برای فرار کردن از پاسخگویی در این مورد نمی رسد.