«جارد کوشنر» – داماد یهودی 35 ساله دونالد ترامپ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مالک روزنامه «نیویورک آبزرور» – پیش از برگزاری کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آیپک که ماه گذشته در واشینگتن برگزار شد، به وی توصیه کرده بود در این سخنرانی حرفهایی بزند که به بهبود روابط او با اسرائیل و جامعه یهودیان آمریکا کمک کند. وی حتی از ترامپ خواست برخلاف روش مرسوم خود، سخنرانی خود در کنفرانس آیپک را به دلیل حساسیت بالای آن از روی نوشته بخواند. 

 

خبرگزاری رویترز مدعی شد که کوشنر از «کن کورسن» – سردبیر بخش سیاسی روزنامه تحت تملک خود –  نیز برای ویرایش متن سخنرانی ترامپ در آیپک کمک گرفته است و وی که سابقه نوشتن متن سخنرانی برای «رودی جولیانی» –  شهردار سابق نیویورک – را در کارنامه خود دارد، با ارسال یک ایمیل برای رویترز، بازبینی متن سخنرانی ترامپ پیش از ایراد آن در آیپک را تایید کرده است.

 

نقش داماد یهودیِ ترامپ در فعالیت‌های انتخاباتی وی

 

ترامپ در بخشی از سخنرانی خود در این کنفرانس اعلام کرد که فلسطینیان باید نفرت از اسرائیل را از سیستم آموزشی خود حذف کنند و اماکن عمومی خود را به نام افرادی که اسرائیل را مورد حمله قرار داده‌اند، نامگذاری نکنند. وی همچنین گفت آمریکا باید با تلاش‌هایی که از سوی سازمان ملل برای تحمیل محدودیت‌های بیشتر بر اسرائیل صورت می‌گیرد، مقابله کند. وی همچنین در این کنفرانس، معامله هسته‌ای آمریکا با ایران را نیز به دلیل عدم تامین منافع اسرائیل در آن مورد انتقاد قرارداد. همین سخنان باعث شد که بسیاری از کارشناسان مسائل انتخاباتی آمریکا، سخنرانی ماه پیش ترامپ در کنفرانس 18 هزار نفره آیپک را یک موفقیت بزرگ برای او ارزیابی کنند.

 

رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شد، کوشنر در سفری که سال گذشته برای سفر ترامپ به فلسطین اشغالی برنامه‌ریزی شده بود نیز با استفاده از روابط خانوادگی و کاری خود ملاقات‌های متعددی را با سران رژیم صهیونیستی برای ترامپ ترتیب داده بود که البته این سفر پس از انتقاد بنیامین نتانیاهو – نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی – از پیشنهاد جنجالی ترامپ درخصوص ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا لغو شد.

 

کوشنر و پدرش هر دو از حامیان مالی آیپک و رژیم صهیونیستی به شمار می‌روند. پدر کوشنر دو سال پیش مبلغ 20 میلیون دلار به ساخت یک دانشکده پزشکی در بیت‌المقدس کمک کرد که اکنون به نام او نامگذاری شده است.