وحید فراهانی کارگردان و سید هاشم موسوی تهیه‌کننده آثار مستندی چون «بدون مرز عشق» که مدتی است به طور مشترک با هم همکاری دارند در آخرین ساخته خود از ابتدای عملیات آزاد سازی شهر بیجی همراه رزمندگان بودند و بعد از فتح این شهر وقتی وارد مقرهای داعش شدند توانستند از ادوات و ابزارهای آنها نیز تصویر بگیرند که با انبوهی از مواد غذایی که به روی آنها آرم پنتاگون و ایالات متحده آمریکا بود مواجه شده‌اند. در نهایت با هماهنگی با یکی از افرادی که به نظر خیلی هم دارای مسئولیت نبوده یکی از این بسته‌ها را برای نمونه به ایران آوردند. البته در آنجا کتاب‌هایی وجود داشت که در آنها مبانی رفتاری و تفکر داعش را با استناد به قرآن و احادیث توجیه کرده‌اند و بدین ترتیب گروه تروریستی داعش نیرو‌های خود را به لحاظ ذهنی برای جنایت‌های غیر انسانی علیه مخالفان خود آماده می‌کرد.

 

بر پایه این گزارش از نگاه داعش فردی که می‌خواهد وارد جهاد شود باید مبانی احکام و برخی عقاید دینی برگرفته از این تفکر ضد اسلامی و انسانی را بیاموزد. آنها این کتاب را در اختیار این افراد قرار می‌دهند از طرفی فصل بندی این کتاب بسیار جالب است و اشاره‌هایی به قرآن دارد که می‌تواند افراد ناآگاه را به خوبی تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

اولین فصل این کتاب در مورد اسلام داعشی است در این کتاب در از وضو گرفتن تا اختلاف بین علمای‌شان را  آورده‌اند. مبحث روزه گرفتن نیز یکی دیگر از مواردی است که در آن اشاره شده است، اما تمام موارد مرتبط با اسلام را که آن هم برگرفته از تفکرات خود است تقریباً نصف کتاب را به خود اختصاص داده اما نصف دیگر این کتاب متعلق است به مواردی که به جهاد کردن ارتباط دارد.

امکان دارد اگر جوانان ما هم این کتاب را مطالعه کنند تحت تاثیر فضای آن قرار بگیرند. چرا که تمام استدلال‌های خود را در این کتاب برای رفتار‌هایی که خواهان هستند از آیات قرآن مطرح کرده‌اند. شاید برخی اطلاع نداشته باشند اما نیروهای داعش بر اساس مبنای فقهی خود دست به این رفتار جنایتکارانه می‌زنند. آنها به شدت بر اساس فقه و فکری که برای شان تعریف شده است پیش می‌روند و برای اعتقادی که دارند افراد خود را آنچنان توجیه کرده‌اند که برای رسیدن به مقصود خود دست به هر کاری بزنند.

 

مفتی‌هایی که برای آنان صحبت می‌کنند دقیقا سر بریدن و بسیاری از جنایت‌های دیگر را نیز پذیرفته‌اند در مورد سیاست و شریعت و نوع دولت اسلامی، معنای بیعت، اهمیت و لازمه برپایی آن خلافت مد نظرشان از فقهای خود در این کتاب استدلال‌هایی نیز آورده شده است.  همانطور که گفته شد نصف این کتاب در مورد جهاد از نگاه داعش است اما نکته قابل توجه اینجا است که در همین بخش بیشترین توضیحات در مورد شیعیان داده شده است و تمام آنها را کافر می‌دانند.

 

لازم به ذکر است در آخرین بخش‌های کتاب که قابل توجه هم است فصلی دارند با عنوان «حکم شریعت در باب شیعه» که انواع فتواها و احادیثی که در این رابطه است را می‌‌توان دید. در بخش دیگری از این کتاب تعریف مرتد را آورده‌اند و سوال مطرح می‌کنند که مرتد کیست؟ و در جواب می‌گویند کسی که از دین خارج شده باشد و به سمت کفر برود پس شیعه کافر است.

آنها شیعه را کافر می‌دانند و اهل سنتی که با آنها مخالف باشند نیز مشرک هستند  جبهه‌هایی مثل جبهة النصرة وجیش الاسلام را در دسته مشرکان قرار داده‌اند. و آنها را به راحتی می‌کشند به دلیل بد رفتاری آنها اهل سنت هم با این گروه مخالفت می‌کنند. در نتیجه هر کسی که با آنها مخالفت کند بر اساس تفکر آنها کافر یا مشرک است پس به راحتی می‌توانند او را بکشند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس آمریکا بسته‌های غذایی نظامی را در اختیار داعش قرار داده است. بعد از آزاد ساز شهر بیجی در عراق توسط نیروهای مقاومت در مقر داعشی ها این بسته‌ها کشف شده است.

روی این بسته نوشته شده «وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا» متنی نیز در این بخش نوشته شده به این معنی که «توصیه شده برای کسی که در میدان نبرد است، تست شده برای کشی که در میدان نبرد است  و تایید شده برای کسی که در میدان نبرد است از منوی 18».

 

 در ادامه داخل بسته یک گوشت سرخ شده و بریان شده آماده برای مصرف شدن قرار دارد البته باید توجه داشت که داعش با ادعای مسلمانی از این مواد غذایی استفاده می‌کند که هیچ آرم حلالی به روی آن دیده نمی‌شود این در حالی است که نشان حلال در تمام کشور‌ها وجود دارد و معروف ترین و بزرگترین رستوران های دنیا از این آرم برای جذب مشتری های مسلمان استفاده می‌کنند.

 

یک نان بسته بندی که شبیه به نان قندی است با بویی بسیار ترش، در بسته قرار دارد. در ادامه شاهد هستیم که در این بسته چیزی شبیه به چوب شور که تنقلات نظامیان است نیز وجود دارد و همچنین بسته ماکارونی، پنیر،سس، کبریت مختص هوای مرطوب، دستمال کاغذی، کیسه آب گرم، پودری که با آن نوشابه درست می‌شود و چای سرد از دیگر موادی است که داخل بسته غذایی نظامی تولید شده توسط پنتاگون وجود دارد.»

 

نکته مهم این است که بر اساس شواهد ایالات متحده آمریکا علاقه‌ای به آرامش در منطقه خاورمیانه ندارد شاید در صحنه‌هایی به نیروهای مقاومت کمک می‌کند اما در بخش‌هایی نیز داعش را مورد لطف خود قرار می‌دهد. برای کشوری همچون آمریکا که سابقه خوبی در استعمار سایر کشور‌ها دارد درگیری بیشترین لذت را برایش به وجود می‌آورد چرا که بهره بهتری را در راستای اهدافش خواهد برد.