کاش اقدامات انسان دوستانه مسئولان پای جهت‌گیری‌های سیاسی ذبح نمی‌شدند!

مهدی سعادت در یادداشتی نوشت: اخیراً تعدادی از اهالی هنر به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف از دنیا رفته‌اند و برخی نیز جهت مداوا بستری شده‌اند که عده‌ای از آن‌ها به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا گردیده‌اند. آقای "عباس کیا رستمی" تهیه کننده و کارگردان کشورمان از آن جمله‌اند که گفته می‌شود نارسایی گوارشی مشکوک به سرطان وی را به بیمارستان کشانده و عمل جراحی شده است. متعاقب این امر تعدادی از اهالی سینما و متولیان امور هنری از ایشان عیادت کرده‌اند.

دراین خصوص رئیس سازمان سینمائی کشور، حجت‌الله ایوبی، با ارسال پیامی سال جدید را به وی تبریک گفته و آرزوی سلامتی و بهبودی کامل برای کیا رستمی نموده است. در بخشی از پیام ایشان آمده است:« در این فضای پر از شادی و امید دعا می‌کنیم برای بهبودی کامل جامِ جهان نمای فرهنگ و تمدن ایرانی. گلشنی از رازهای آسمانی و زمینی. بوستانی از سخن و گلستانی از تصویرهای زیبای انسانی. یک جهان صبوری ومهربانی: عباس کیارستی».

 آقای دکترسید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان. نیز از این کارگردان کشورمان عیادت نموده و روند درمان وی را مورد بررسی قرار داده‌اند. حتی گفته می‌شود آقای وزیر دستور ویژه برای فراهم کردن امکانات کامل مداوای کیارستمی را صادر کرده‌اند.

این که متولی درمان کشور عنایت و توجه ویژه‌ای به روند درمان یک هنرمند نشان می‌دهند آن را باید به فال نیک گرفت. کم‌ترین فایده‌ این کار دلگرمی اهالی هنر می‌تواند باشدو فرقی هم نمی‌کند آن هنرمند چه خط فکری را دنبال می‌کند. لکن پرسشی که در اذهان بوجود می‌آید این است که مگر مرحوم "فرج‌الله سلحشور" که در آستانه‌ی چهلم‌اش قرار داریم ،کارگردان این کشور نبود؟چطور می شود کارگردانی( نگوئیم انقلابی، متعهد، دردآشنا، دلسوخته، وفادار به آرما‌های متعالی امام، رهبری، شهدا و خانواده‌ی شهدا که صاحبان اصلی کشور، انقلاب و جمهوری اسلامی هستند و امثال دکتر قاضی‌زاده، ایوبی و کیارستمی به برکت آن‌ها در این دیار اظهار وجود می‌کنند) از این مرز و بوم افزون بر یک سال به بیماری صعب‌العلاج و لاعلاجی مبتلا، زمین‌گیر و ناتوان از حرکت می‌شود اما این مقامات موصوف کم‌تر به دیدارش ‌می‌روند، دستور ویژه صادر می‌کنند و پیام می‌دهند.

گارگردان غریب و گمنام در زمین و آشنا در آسمان‌ها، حاج فرج الله. سلحشور؛ کارگردان مجموعه‌ی بی‌نظیر و ماندگار «یوسف پیامبر(ع)» را می‌گویم که طی بیش از یک سال بیماری سختی را متحمل شد. حتی با آن حالت زار از فعالیت خداپسندانه و تکلیف مدار باز نماند لکن کمتر مشاهده گردید، مقامات ارشد دولتی تفقد و دلجویی از ایشان کرده باشند.

آیا مجموعه‌ی‌ تلویزیونی تاریخی – مذهبی«یوسف پیامبر(ع)» سلحشور سینمای ایران به عنوان یک محصول فاخر فرهنگی – مذهبی از قاب جادویی رسانه‌های جهان اسلام به نمایش در نیامد؟ چه کسی جز حاج فرج‌الله نام ایران اسلامی را در منطقه و جهان پر آوازه کرد؟

سال‌هاست هنر ما آلوده‌ی جهت‌گیری‌های سیاسی شده است و این بیماری مزمن در دوران ابتلای هنرمندان به بیماریهای لاعلاج هم به پیشروی خود ادامه می‌دهد.

کیارستمی که خدا سلامتش بدارد درباره دفاع مقدس حرف‌هایی زده بود، از جمله این که شهدا را از افرادی دانسته بود که قربانی جنگ شدند.که ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان متعهد سینمای کشورمان، در آئین اختتامیه‌ی سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت طی سخنانی به این اظهارات واکنشی صریح نشان داد:« عزیزکرده‌ای حرف‌هایی زده و شهدا را از افرادی دانسته که قربانی جنگ هستند که من از قبل رخ‌دادن چنین اتفاقی را می‌دانستم و می‌دانستم که یک جریانی است که به جنگ بی‌اعتناست».

کیارستمی نیز در واکنش به این اظهارات به این بیت بسنده کرد: «گر خسته‌دلی نعره زند بر سر کویی/ ای بس که نتوان گفت که بی‌خویشتن است او». پاسخ دادن به اظهارات طرف مقابل در قالب شعر نشان از عصبانیت فرد دارد. آقای کیا رستمی از معدود هنرمندانی است که در مصاحبه با خبرنگار روزنامه ایتالیایی لونیتا صریحا اعلام کرده بود: «هم گوشت خوک می خورم و هم شراب و به شیوه‌ی خودم مسلمانم».

از کسی که گوشت خوک و می‌خورد باید انتظار حرف های گنده‌تر از این را نیز داشت. البته آقای روحانی، رئیس جمهور کشورمان، پیش از این جواب آقای حاتمی کیا را داده است .:«هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم»

ایوبی نیز که از سوی حاتمی کیا به پاسخ دادن به اظهارات کیارستمی دعوت شده بود در صفحه شخصی خود نوشت: تقدیم به همه کسانی که از من واکنش می خواهند: «خدایا مرا طاقت جرح نیست و ترا حاجت شرح نیست" و اینکه خداپرستی آنست که خودپرستی را رها کنی.. از امثال کیا رستمی که اهمیتی به محرم و نامحرم نمی‌دهد، توقعی بیشتر از این نمی رود، از کوزه همان طراود/ که در اوست – حمایت متولی فرهنگی کشور از این طیف دردآور است

باید دید تا متولیان پاسخگو به اظهارات کیارستمی چه زمانی از طبع شاعرانه خود فرو کاسیته و شفاف و روشن نظر خود در این باره بیان خواهند نمود.

امثال آقای ایوبی که بر مسند قدرت نشستن را مدیون خون شهدا هستند  یا جرأت اعتراض به سخنان این چنینی کیا رستمی را ندارند یا به خاطر تعلق خاطر به این گفتمان در مقام اعتراض بر نمی‌آیند.

 

در خاتمه با در خواست شفای عاجل از طبیب درد‌مندان برای تمامی بیماران از جمله آقای کیارستمی، امیواریم مدیران دولتی و متولیان امردر چنین مواقعی بدون لحاظ نمودن گرایش‌های سیاسی رفتار نمایند.