ایران از جمله کشورهایی است که با قدمت دیرینه و کهن دارای جاذبه‌های گردشگری مختلفی بوده و مکان‌های دیدنی در کنار طبیعت بکر، آن را در زمره نقاط منحصر به فرد دنیا قرار داده است.

 

گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند با توجه به علاقمندی‌هایشان برای بازدید دسته‌بندی می‌شوند، عده‌ای به سبب شنیدن آوازه طبیعت زیبای ایران و عده‌ای دیگر برای  بازدید و سیاحت از مکان‌های دیدنی که معماریشان حاصل تفکر گذشتگان است، به کشورمان سفر می‌کنند.

 

مکان‌هایی که نمادی از تفکر و آیین و مذهب مردمام اعصار گذشته را نشان می‌دهند و همیشه برای علاقمندان به قدمت ملل‌های مختلف جذابیت ویژه‌ای داشته‌اند.

 

با ورود اسلام به ایران معماری بناها به مرور تحول یافتند و آتشکده‌ها، صومعه‌ها و خانقاه‌ها جای خود را به مساجد، آرامگاه علما و بزرگان دینی دادند و حالا در گذر زمان ایران اسلامی دارای جذابیت‌های گردشگری مذهبی بی‌شماری است.

 

ایران به برکت وجود ساخت مقدس امام رضا(ع) در مشهد و همچنین بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) همه ساله میزبان شیعیان بسیاری از سرتاسر جهان است.

 

شاید اگر گردشگران مذهبی به غیر از این اماکن و برخی امامزادگان مشهور در شهرهای بزرگ با بقاع متبرکه‌ و امامزادگان شاخصی که در اقصی نقاط کشور وجود دارند، آشنا شوند تحول شگرفی را در صنعت توریسم شاهد باشیم.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در کشور بیش از هشت هزار بقعه متبرکه وجود دارد اما در ایامی مانند نوروز که گردشگران مذهبی بیش از سایر اوقات به زیارت و سیاحت می روند، تنها دو هزار و 700 امامزاده و بقعه آمادگی میزبانی از زائران را دارند و این یعنی از ظرفیت موجود حداقل استفاده صورت می‌گیرد.

 

حال باید دید که با این ظرفیت عظیم گردشگری مذهبی در ایران چرا امامزاده و بقاع متبرکه مهجور مانده‌اند و حلقه مفقوده جذب زائر به این اماکن مقدس چیست؟ چرا که شناسایی و معرفی مکان های مذهبی می تواند کمک چشمگیری به رشد صنعت گردشگری در ایران کند.

 

اما مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان ضعف گردشگری مذهبی در ایران را تکذیب کرد و گفت: ایران دارای رتبه و جایگاه خوب و قابل توجهی در جذب توریست است و بیشترین سهم گردشگری مذهبی به شهرهای مشهد و قم اختصاص دارد.

 

اما اگر بخواهیم بر سهم گردشگری مذهبی در کل صنعت گردشگری  بیفزاییم  باید نگاه تخصصی‌تری را در این زمینه اعمال کنیم و تنها بستر میزبانی را برای مسافرانی که به زیارت می‌روند، آماده نکنیم بلکه باید تبلیغات و جاذبه‌‌های اماکن مذهبی را برای کسانی که علاقمند به بازدید از مکان‌های دینی مذاهب مختلف هستند، آماده ساخت.