آغاز کوچ بهاره عشایر استان از اواخر فروردین ماه

علی اشرف آزادی در گفتگو با خبرنگار ما اظهارداشت: 14هزار خانوارعشایری استان با دارا بودن یک میلیون و 500 هزار رأس دام همزمان با گرم شدن هوا از اواخر فروردین تا پایان اردیبهشت ماه کوچ بهاره خود را به سمت مناطق سردسیر استان آغاز کرده و به مرور درمناطق ییلاقی مستقر می شوند.

 

وی اذعان کرد: عشایر استان کرمانشاه در کوچ بهاره مسافتی حدود 15 تا 700 کیلومتر را در مدت 30 روز طی می‌کنند تا به محل استقرار خود برسند.

آزادی با بیان اینکه کوچ عشایراستان به دوصورت درون استانی و برون استانی صورت می‌گیرد، افزود: عمده عشایر استان در مناطق ییلاقی درون استان و استانهای همدان و لرستان مستقر خواهند شد.‌

 

وی خاطرنشان شد: عشایراستان سالانه با تولید بیش از 10 هزارتن گوشت قرمز، 24 هزار و500 تن شیر،600 تن روغن حیوانی و افزون برهزار و 630 تن انواع الیاف دامی نقش بسزایی درتولید فرآورده های دامی و اقتصاد استان دارند.

 

آزادی تصریح کرد: با شروع فصل قشلاق تاکنون 39 دستگاه کامیون تانکردار روزانه بیش از1000 مترمکعب آب آشامیدنی سالم را جهت مصرف شرب خانوار و دام ، بین بیش از7 هزار خانوار عشایرتوزیع می کنند و درصورت تخصیص اعتبار مناسب، کارآبرسانی سیار درشش ماهه اول سال 95  نیز بطورمستمرادامه خواهد داشت.

     

وی همچنین در خصوص راهگشایی ، تعمیرومرمت راههای عشایری اذعان کرد:  به منظور دسترسی آسان عشایر به مراتع واطراق گاههای خود ، درشش ماهه دوم سالجاری بیش از300 کیلومتر راه وگذرگاههای عشایر تعمیرومرمت گردیده است و هم اکنون اکیپ های راهگشایی این مدیریت ، در مناطق و گذرگاههای عشایر در مسیر کوچ ، درحال تیغه زنی ومرمت راههای عشایری هستند تا امکان عبور عشایر و تردد کامیونهای خدمات رسان نظیرآبرسانی ، آردرسانی  و .... فراهم گردد.

 

آزادی یکی دیگر ازفعالیت های امورعشایر را توزیع سیلندر گاز با قیمت مصوب درجایگاههای شهری به عشایر برشمرد و افزود: به منظورجلوگیری ازتخریب مراتع وجنگلها واستفاده عشایرازسوخت پاک و سالم ، با استفاده ازهفت دستگاه خودرو گازرسان ، گازمایع بخشی ازخانوارهای عشایری در فصل زمستان تأمین وتوزیع شده است و با هماهنگی های صورت گرفته ، توزیع سیلندرگاز مایع پس از این هم در مناطق استقرارعشایرادامه خواهد داشت.  

 

 وی با اشاره به فعالیت اتحادیه وشرکتهای تعاونی عشایری و توزیع آرد مورد نیازعشایر به قیمت تعاونی در مناطق قشلاقی محل استقرارعشایر درشش ماهه دوم سال یادآورشد: آرد رسانی سیار درمناطق ییلاقی نیزهمچون گذشته ادامه می یابد.

 

آزادی با بیان اینکه در سال‌های گذشته عشایر مشکل کمبود سهمیه و تأمین آرد داشتند، تصریح کرد: با توجه به پیگیریهای به عمل آمده و مساعدت مسئولین محترم کشور و استان میزان سهمیه آرد توزیعی برای عشایر به 12 کیلوگرم در ماه افزایش یافت ، و با توجه به حضورعشایر استان در مراتع استان های کرمانشاه ، ایلام و خوزستان و به تبع آن عدم دسترسی به فروشگاههای ثابت تعاونیها کار توزیع آرد بدون هزینه حمل و جابجایی با همکاری اتحادیه تعاونیهای عشایری استان توسط 11 شرکت تعاونی با اولویت عشایر کوچرو در مناطق مختلف انجام گرفت  تا این قشر مولد ، مشکلی در خصوص تهیه و خرید آرد نداشته باشند.

 

مدیرامورعشایراستان کرمانشاه همچنین درخصوص توزیع علوفه مورد نیاز دامهای عشایر گفت: به دنبال خشکسالی های چند سال اخیر و عدم پوشش گیاهی مناسب مراتع ، همواره یکی از دغدغه های مهم خانوارهای مولد عشایر کمبود وگرانی علوفه مورد نیاز دام بوده که برای به حداقل رساندن این مشکل ، مدیریت امور عشایر استان توانست درسالجاری و در راستای ارائه خدمات مطلوب  و کاهش ضرر و زیان عشایر با همکاری اتحادیه تعاونی های عشایر استان 6 هزار تن جو را خریداری و در انبار شهرستانها ذخیره نماید تا مشکلات عشایر در این زمینه را تاحدود زیادی کاهش یابد.

 

 آزادی اظهارداشت : تمهیدات لازم برای کوچ بهاره عشایراندیشیده شده است و طبق هماهنگی به عمل آمده با فرمانداران وادارات وارگانهای ذیربط دراستان های کرمانشاه ، ایلام ، خوزستان ، همدان و لرستان اقدامات لازم جهت ارائه خدمات رفاهی ، بهداشتی ، آموزشی و مسائل امنیتی عشایر درمسیرهای کوچ و مناطق استقرار صورت خواهد پذیرفت.

رئیس امورعشایری شهرستان سرپل زهاب نیز درادامه افزود: شهرستان سرپل زهاب یکی از منطق قشلاقی برای کوچ عشایر می باشد و همواره پذیرای ایلات و عشایر کرند، سنجابی ، قلخانی و گوران بوده است.

 

جواد مرادی اذعان کرد: عشایرمنطقه سرپل زهاب با جمعیتی بالغ بر 15 هزارو 641 نفر دارای 2 هزار و 671 خانوار می باشد.

 

وی با اشاره به اینکه عشایر منطقه سرپل زهاب دارای 272 هزارو 922 رأس دام هستند ، گفت: میزان گوشت قرمز تولید شده توسط عشایر این منطقه 4 هزار و 263 تن ، میزان شیر تولید شده بیش از 6 تن و میزان الیاف تولیدی 415 تن می باشد.

 

مرادی درادامه افزود: سهمیه آرد عشایر منطقه سرپل زهاب بصورت ماهیانه 2 هزارو 500 کیسه آرد بوده و گازرسانی و آبرسانی به آنها بصورت مرتب و سیار صورت می پذیرد.

 

شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه دارای جمعیتی بالغ بر 90 هزارنفر می باشد.