برقی کردن خطوط راه‎آهن اینچه‎برون

محمدرضا قربانی عصر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان از حضور کارشناسان هیأت روسی شرکت «ای.زد.دی» روسیه در گلستان خبر داد و گفت: این کارشناسان برای اجرای طرح برقی کردن خطوط راه‎آهن گرگان ـ اینچه‎برون و اینچه‎برون ـ گرمسار در گلستان حضور پیدا کرده‎اند.

وی تصریح کرد: طی قراردادی که این شرکت با راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران منعقد کرده مقرر است که طی سه سال مسیر راه‎آهن اینچه‎برون به گرمسار اعلام‎گذاری و برقی شود.

مدیر کل راه آهن شمال شرق 2 با بیان اینکه اعتبار اولیه این طرح 1.2 میلیارد یورو در نظر گرفته شده است، افزود: در اجرای این پروژه تمام زیرساخت‎های راه‎آهن از قبیل پل‎ها و تونل‎ها اصلاح خواهد شد و قطارها به صورت اعلائمی در روی ریل‎ها حرکت خواهند کرد.

قربانی ابراز داشت: در حال حاضر ظرفیت خط اینچه‎برون - گرمسار 3.5 میلیون تن است و با برقی شدن مسیر ریلی این ظرفیت به 17.8 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

قطار مسافربری گرگان - اینچه‎برون در طول روز 2 بار تردد دارد

وی گفت: طول راه‎آهن اینچه‎برون به گرمسار 485 کیلومتر است و در طی عملیات برقی کردن این خطوط تا جایی که قوس‎های خط راه‎آهن اجازه دهد افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیر کل راه آهن شمال شرق2 با بیان اینکه میانگین سرعت در خطوط قطار با توجه به قوس‎ها در منطقه در حال حاضر 70 کیلومتر است، خاطرنشان کرد:  قطار مسافربری گرگان ـ اینچه‎برون در طول روز 2 بار تردد دارد و اگر مسافر در این مسیر زیاد شود می‎توانیم این تعداد تردد را در این خط افزایش دهیم.

قربانی بندر خشک اینچه‎برون را بزرگترین پروژه سال 1395 راه‎آهن در استان گلستان دانست و گفت: در ماه‎های آینده کلنگ‎زنی این پروژه به صورت رسمی توسط استاندار گلستان صورت خواهد گرفت.

ورود 1.5 میلیون تن محموله ترانزیتی از راه‎آهن گرگان - اینچه‎برون در گلستان

وی با بیان اینکه در راه‎آهن احداث خطوط بارگیری و تخلیه را از ابتدای سال دنبال کردیم، گفت: با برگزاری شورای اداری در اینچه‎برون کلنگ‌زنی بندر خشک را خواهیم داشت و در این بندر ساخت سوله، ساخت پایانه‎های نفتی و کانتینری در نظر گرفته شده است.

مدیر کل راه آهن شمال شرق2 با بیان اینکه پیش‎بینی شده که در سال 1395 نزدیک به 1.5 میلیون تن ورود محموله ترانزیتی در گلستان داشته باشیم، افزود: به صورت موقت تعدادی از خطوط را برای ورود محموله ترانزیتی نفت کوره آماده‎سازی می‎کنیم که در چند روز آینده این خطوط را به شرکت مربوطه برای ورود نفت کوره تحویل خواهیم داد.