برای افراد دارای رژیم‌های کم‌نمک یا بدون‌ نمک چنگالی اختراع شده است که طعم نمک را به کام آنها تداعی می‌کند.

به گزارش روزنامه «نیکی تکنولوژی»(Nikkei Technology) محققان ژاپنی نمونه پیش‌سازی شده از این چنگال «طعم‌دهنده برقی»(electric flavoring fork) را در آزمایشگاه «رکیموتو» در دانشگاه «توکیو» ژاپن ساختند.

این «چنگال طعم‌دار» که توسط «هیرومی ناکامورا»(Hiromi Nakamura) طراحی شده دسته‌ای دارد که درون آن یک باتری با قابلیت شارژ مجدد با جریان الکتریکی تعبیه شده است.

زمانی که کاربر سر چنگال را روی زبان خود قرار می‌دهد، باید دکمه‌ای را که روی دسته چنگال قرار دارد فشار دهد تا یکی از سه سطح جریان الکتریکی به زبان منتقل شود که به این ترتیب درجات مختلف شوری در کام فرد شبیه‌سازی می‌شود.

بر اساس این گزارش ادویه‌هایی مانند فلفل و سیر به چنگال کمک می‌کند تا نمکی‌بودن را بجای طعم شوری یا مزه فلز برای کاربر تداعی کند.

نمونه پیش‌ساخته این چنگال ضد آب نیست و با هزینه کمتر از 18 دلار ساخته شده که البته هزینه چنگال در آن لحاظ نشده است؛ باتری این دستگاه تا 6 ساعت قابل استفاده است.

این اولین باری نیست که «ناکامورا» نشان داده انرژی الکتریکی می‌تواند طعم شوری و شیرینی را شبیه‌سازی کند.

وی در سال 2012 مقاله کاربرد انرژی الکتریکی برای تأثیرگذاری بر مزه‌ها را در نشست «تعامل انسان رایانه» در تگزاس ارائه کرد و نسخه اولیه این چنگال را در آن‌جا معرفی کرده بود.

نسخه فعلی اندازه کوچک‌تری دارد و 6 سال برای تولید آن تلاش صورت گرفته است.