بخش کشاورزی آذربایجان غربی ۱۲۰۰ میلیارد ریال خسارت دید

محمد احرامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه گزارش مقدماتی و پیش بینی سرمازدگی آخر زمستان نیز ۹۸۰ میلیارد ریال است که آمار نهایی به زودی احصا و اعلام می‌شود افزود: سرمازدگی اسفند ماه به چهار هزار و ۹۷۵ هکتار از باغ‌های زردآلو، دو هزار و ۱۹۳ هکتار از باغ‌های آلو و به ۵۵ هکتار از باغ‌های بادام محلی منطقه خسارت زده است.

وی ادامه داد: از کل غرامت قابل پرداخت به کشاورزان از بابت بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته ۲۷۲ میلیارد ریال آن پرداخت شده و بقیه تعهدات صندوق بیمه در حال تأمین اعتبار برای پرداخت است.

احرامی با اشاره به اینکه میزان کل خسارت وارده به اراضی زراعی و کشاورزی آذربایجان غربی در سال گذشته شش هزار و ۶۰ میلیارد ریال بوده است عنوان کرد: آذربایجان غربی دارای ۷۴۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که در ۱۲۰ هزار هکتار آن انواع محصولات باغی کشت شده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه بیمه محصولات کشاورزی بهاره در استان آغاز شده و کشاورزان می‌توانند نسبت به بیمه اراضی زراعی خود اقدام کنند گفت: عملیات بیمه گری چغندر قند در بسیاری از شهرهای استان از هفته آخر اسفند ماه شروع شده که شامل شهرستان‌های خوی، چایپاره، ارومیه، نقده، میاندوآب، مهاباد، سلماس و بوکان است.

احرامی افزود: در برخی از شهرستان‌ها نیز عملیات بیمه گری چغندر قند به همراه سایر محصولات کشاورزی کشت بهاره اخیراً آغاز شده که شامل پیرانشهر، اشنویه، ماکو، پلدشت، چالدران است.

رئیس ستاد بیمه کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: خدمات و تعرفه‌های بیمه ای محصول چغندر قند، ذرت دانه ای، سیب زمینی بهاره، پیاز بهاره و نخود و عدس دیم در ۲۰ اسفند همراه با گزینه‌های هزینه تولید و گزینه تناژی به استان ابلاغ شده است.

احرامی گفت: از مزایایی که صندوق بیمه برای کشاورزان بیمه گذار در نظر گرفته است، می‌توان به افزایش تعهدات بیمه گر در گزینه تولید اشاره کرد که تنها ۲۵ درصد از سوی کشاورز و مابقی از سوی دولت تأمین می‌شود.

وی یاد آور شد: در صورتی که کشاورزان چغندر کار با انتخاب گزینه هزینه تولید اقدام به بیمه کردن اراضی زراعی خود کنند، حداکثر تعهدات بیمه گر ۲۰ میلیون ریال خواهد بود ولی اگر کشاورزان بتوانند میزان عملکرد در هکتار خود را به ۶۰ تن در هکتار برسانند، میزان تعهدات بیمه گر به ۱۳۵ میلیون ریال افزایش پیدا می‌کند.

مسئول حوادث غیرمترقبه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: در صورت انتخاب سایر گزینه‌ها سهم دولت ثابت است و حق بیمه به تناسب انتخاب تناژ افزایش می‌یابد.

احرامی افزود: از سطح زیر کشت محصولات زراعی کشت پاییزه استان در سال زراعی ۹۳ -۹۴ حدود ۱۲۰ هزار هکتار و باغ‌ها نیز ۲۰ هزار هکتار تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

رئیس ستاد بیمه کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در سال زراعی جاری سهم محصولات زراعی پاییزه استان از بیمه ۱۳۴ هزار هکتار بوده که نسبت به پارسال افزایش یافته است ولی در باغات به علت عدم پرداخت به موقع غرامت‌های سال گذشته، سطح بیمه محصولات باغی ثابت بوده است.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که در آن‌ها انواع محصولات باغی و زراعی کشت می‌شود.