هاشمی چرا به عیادت زنده یاد سلحشور نرفت؟!

در روزهای اخیر عیادت وزیر بهداشت و دستور پیگیری وی از وضعیت بیماری عباس کیارستمی کارگردان سینما و پیش از آن پیگیری بیماری محمدرضا شجریان و بسیاری از ورزشکاران و بازیگران دیگر زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفته است.

این ملاقات‌ها و پیگیری‌ها در شرایطی صوررت می‌گیرد که علیرغم بیماری چندماهه زنده یاد سلحشور و بستری بودن وی در بیمارستان و تحمل شرایط سخت بیماری، وزیر بهداشت به عنوان مسئول نظام سلامت و درمان کشور از وی عیادت نکرد که این موضوع واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌ها و همچنین فضای مجازی در پی داشت.

حال این سئوال مطرح می‌شود که این رفتار دو گانه وزارت بهداشت در انتخاب سوژه‌های رسانه‌ای بر اساس اقبال و استقبال عده‌ای یا گروهی خاص صورت می‌گیرد یا وزیر بر اساس احساس وظیفه سوژه‌ها را برای عیادت انتخاب می‌کند.

و سئوال دوم اینکه حضور تعداد زیاد خبرنگار و عکاس های‌ این وزارتخانه در این دیدارها حکایت از یک عیادت سرزده برحسب انسان دوستی دارد یا مسئله دیگری در بین است که رسانه‌های وزارت بهداشت به دقت و به طور کامل این برنامه‌های به اصطلاح سرزده وزیر بهداشت را پوشش داده و پررنگ می‌کنند.

چند روز قبل نیز ایرج‌حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت  مبنی بر شایعه میلیاردی بودن هزینه‌های رسانه‌ای وزارت بهداشت و تهیه و ساخت برنامه‌هایی مثل استودیو سلامت و همچنین اداره چندین سایت‌ اطلاع‌رسانی برای پوشش برنامه‌های وزیر گفت: نباید انتظار داشت که در یک دفتر 3 یا 4 متری بخواهیم استودیو راه‌اندازی کنیم و دکور داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما خبرگزاری راه‌اندازی نکرده‌ایم و سایت وبدا را حتماً در سال جدید گسترش می‌دهیم چرا که در حوزه بهداشت و درمان هر چه که اقدامات پیشگیرانه در مقابل بیماری‌ها انجام داد باز هم کم بوده و اگر بخواهیم این موضوع را فقط به خبرگزاری‌ها واگذار کنیم به دلیل اینکه اکثراً رسانه‌های عمومی و سیاسی هستند کمتر محقق می‌شود.

سیاست وزارت بهداشت برای اقدامات حمایتی از بیماران

در نخستین واکنش به مطالب انتقادی منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر بازدیدها و عیادت‌های وزیر بهداشت در حضور عکاسان و رسانه‌ها، عباس زارع نژاد مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های حوزه سلامت تمامی اقشار جامعه به‌صورت فراگیر از خدمات موصوف بهره‌مند و بر اساس برنامه مدون از سوی وزیر بهداشت،  بازدید و نظارت از مراکز ارائه خدمت صورت می‌گیرد.

            «عیادت وزیر بهداشت از محمدرضا شجریان در سال گذشته»

زارع نژاد گفت:  طبق  یک‌رویه ثابت و  احساس وظیفه، شخص وزیر بهداشت و برخی از مسئولان ارشد حوزه سلامت در فواصل برنامه‌های کاری خود اوقاتی را برای سرکشی به بیماران که از تمامی اقشار جامعه هستند ، اختصاص داده‌اند.

وی یادآور شد: شخص وزیر بهداشت به‌نوبه خود در قالب این دیدارها از برخی بیماران گمنام ساکن در محروم‌ترین مناطق روستایی گرفته تا حاشیه‌نشین شهری عیادت ، سرکشی و پی گیری به عمل می‌آورند.

زارع‌نژاد به برخی از  سرکشی‌های وزیر بهداشت اشاره کرد و سر زدن و رسیدگی به مشکلات درمانی سرایدار مدرسه‌ای در جنوب تهران و سه فرزند معلول وی ، بیمار دارای ضایعه نخاعی ساکن در محروم‌ترین مناطق جنوب تهران، تعداد کثیری از والدین و خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران ، بیماران گمنام از اقلیت‌های مذهبی ، اقشار محروم  ،خدمتگزاران نظام اسلامی و جمعی از هنرمندان که طی دو سال اخیر مورد عیادت و بازدید قرارگرفته‌اند را از جمله دیدارها و عیادت‌های وزیر بهداشت برشمرد.

«عیادت وزیر بهداشت از ورزشکار راگبی»

زارع نژاد یادآور شد: وزیر بهداشت، همچنین  روز گذشته از یکی از  تکنسین‌های  اورژانس ساوه که در بخش ICU  بیمارستان شهدای تجریش بستری است عیادت کرد و در جریان روند درمان وی قرار گرفت.

وی گفت:  این تکنسین در حین مراجعه به محل کار دچار  تشنج و کاهش سطح هوشیاری شده و بلافاصله اقدامات اولیه درمانی برای وی در محل انجام و برای ادامه درمان در حال حاضر در بخشICU  به بیمارستان شهدای تجریش  بستری است.

 

«عکسی که در کانال وزارت بهداشت مبنی بر عیادت وزیر از عباس کیارستمی منتشر شده است، در این عکس وزیر و تعدادی از پزشکان دیده می‌شوند و خبری از بیمار ملاقات شونده در عکس نیست!»

در ادامه مشاور وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دراین‌بین وزارت بهداشت در مورد نحوه انعکاس رسانه‌ای این عیادت‌ها برنامه ویژه‌ای ندارد و رسانه‌ها حسب وظیفه ذاتی خویش ، سلایق، علایق و حیطه فعالیت حرفه‌ای خویش نسبت به انتخاب و پررنگ نمودن ماجرای برخی از این دیدارها اقدام می‌کنیم.

زارع نژاد تصریح کرد: بدیهی است اقدامات، رسیدگی‌ها و برآورده نمودن برخی از نیازهای افراد مورد بازدید، حسب نوع، شرایط و میزان پیشرفت بیماری افراد مورد بازدید متفاوت خواهد بود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: در خصوص زنده‌یاد سلحشور، متأسفانه علیرغم پی گیری شخص وزیر بهداشت و حتی امور کردن دو تن از مدیران ارشد ستاد مرکزی وزارت بهداشت، جهت پی گیری امور درمانی ایشان، به دلیل پیشرفته بودن و ماهیت سرکش بیماری آن مرحوم، تمامی اقدامات و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر تیم پزشکی مفید واقع نگردید.

 

«تعداد زیادی از مسئولان و هنرمندان در مدت بیماری زنده یاد سلحشور در کنار بستر وی حاضر شدند؛ جای بسیاری از دولت مردان از جمله وزیر بهداشت در این عیادت‌ها خالی بود»

مشاور وزیر بهداشت در عین حال تصریح کرد: البته در مورد برخی از چهره های شاخص در صنف هنرمندان، قطعا دستگاههای متولی فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و دیگر سازمانها در خصوص پشتیبانی های لازم از مجموعه صنفی تحت مسئولیت خودشان به عنوان سرمایه های ملی مسئولیتی مضاعف دارند که متاسفانه این مهم در اطلاع رسانی های اخیر از نگاه رسانه ها مغفول مانده است.

زارع نژاد در پایان تصریح کرد: سیاست و نگاه وزارت بهداشت در اقدامات حمایتی از تمامی شهروندان یکسان و عدالت محور است و این وزارتخانه مسئولیتی در برابر انعکاس گسترده و گزینشی برخی از این بازدید ها ندارد.