نمره منفی به خودروهای چینی بخاطر بی کیفیتی

گسترده شدن حضور خودروهای چینی در بازار کشور و عرضه محصولات نسبتا ارزان آنها موجب شده تا تولید کنندگان داخلی که پیش از این رقیبی برای خود و محصولاتشان در بازار به واسطه دیوارهای تعرفه ای نمی دیدند کمی دچار تامل شوند.

چشم بادامی ها که برای بازار مصرف ایران از زمان تحریم ها همه جوره نقشه کشیده بودند حاضر نیستند از درآمد هنگفت این بازار چشم بپوشند و در این مسیر هم دست به هر اقدامی می زنند؛ اما آنچه که در این بین خودنمایی می کند و همواره مورد نقد کارشناسان بوده کیفیت این خودروهاست.

لازم به ذکر است که خودروهای چینی در شرایطی با قیمتی به مراتب گران‌تر از خودروهای ایرانی به فروش می‌رسند که در جدول رده‌بندی کیفی از کیفیت پایین‌تری نسبت به خودروهای داخلی برخوردار هستند.

ذکر این نکته هم لازم است که بازار کشور دروازه واردات خودروهای بی کیفیت بوده و خودروهای باکیفیت چینی کمتر روانه بازار کشور شده است.

 

اکثر خودروهای چینی در داخل چین هم نمره قبولی ندارند

هادی ملک ثابت کارشناس و استاد اقتصاد در خصوص انواع خودروهای چینی و میزان کیفیت آنها گفت: در حال حاضر خودروهای ساخت چین را می‌توان به سه دسته با طراحی چینی، کپی‌شده از طراحی های خارجی و دارای طراحی خارجی تقسیم کرد که دسته اول عمدتاً نه از لحاظ ظاهری و نه از لحاظ کیفی نمره قبولی ندارند و به همان اندازه که در طراحی بدنه زیبا به نظر نمی رسند، از لحاظ فنی نیز ضعیف هستند.

وی افزود: دسته دوم یعنی کپی‌شده از روی خودروهای خارجی گرچه ظاهر زیبایی دارند اما در کیفیت مانند دسته اول حرفی برای گفتن ندارند و تنها دسته سوم یعنی خودروهای دارای طراحی خارجی است که در بین انواع تولیدات چینی‌ها توانسته‌ اعتباری برای خود کسب کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: جدول پرفروش‌ترین خودروهای ساخت چین در خاک این کشور نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان چینی عمدتا به محصولات تولیدی کارخانه های مشترک با خودروسازان معتبر جهان اقبال نشان می‌دهند. در نتیجه فقط دسته سوم هستند که در چین با محبوبیت روبرو هستند و سایر خودروهای دسته های اول و دوم به سمت صادرات سوق داده می شوند.

وی ادامه داد: آنچه که به ایران صادر می‌شود، خودروهای متوسط و سطح پایین چینی است.

ادامه روند بی کیفیتی بسیاری از خودروهای چینی تا سال 2018  

رضا رنجبران کارشناس حوزه ایمنی خودرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت خودروهای چینی در بازار داخلی و نیز میزان استقبال از صادرات آن گفت: مهم‌ترین بازارهای صادراتی خودروهای چینی، کشورهای در حال توسعه همچون الجزایر، برزیل، شیلی، مصر، عراق، ایران، فیلیپین، روسیه، عربستان سعودی و آفریقای جنوبی هستند.

وی تصریح کرد: در این کشورها، خودروهای چینی از جمله جیلی، گریت‌وال و چری تاکنون فروشی معادل نصف خودروهای همرده خودروسازان برتر جهان داشته‌اند؛ خودروهایی که از لحاظ ظاهر طراحی خوبی دارند و ارزان‌هستند اما از لحاظ ایمنی و کیفیت سطح بالایی ندارند.

رنجبران افزود: مطابق پیش‌بینی‌ نهادهای بین‌المللی با وجود کسب اعتبار تعدادی از برندهای چینی که از شریک یا طراح بدنه و موتور اروپایی، آمریکایی و ژاپنی بهره می‌برند، میانگین کیفی خودروهای چینی تا سال 2018 به سطح برندهای برتر جهان نخواهد رسید.

به اعتقاد این کارشناس خودرو، از میان خودروسازان چینی، آن‌هایی که با عرضه مدل‌های بی‌کیفیت و صرفا براساس تنوع محصول و گزینه های اضافی بی‌دوام از فضای بسته در بازار ایران در سایه تحریم‌ها سود می‌بردند، وارد بازار کشور شدند.

وی در پایان گفت: کیفی‌ترین خودروهای چینی که در ایران تولید می‌شوند، در بدنه و موتور، طراح چینی نداشته‌ اند درواقع چین درخصوص این خودروها نه کپی‌کاری کرده و نه خلاقیتی چندانی به خرج داده بلکه طراحی خودرو را به بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی خودرو بین‌المللی سفارش داده و در طراحی و ساخت موتور، گیربکس و‌ دیگر اجزای کلیدی آن‌ها هم از شرکای خارجی خود یعنی خودروسازان بزرگ جهانی کمک گرفته است، در نتیجه خودروهایی هستند که هیچ اصالتی در طراحی و تولید آنها دیده نمی شود.