نمایندگان کنگره آمریکا مخالف دسترسی ایران به دلار هستند

اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات با انتشار بیانیه هایی مخالفت خود را در رابطه با انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه دولت آمریکا موضوع کاهش تحریم های ایران و دادن اجازه به  این کشور برای انجام معاملات محدود با دلار آمریکا اعلام کرده اند.

 

"پل رایان،"رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه خود مدعی شد: این گزارشها نگران کننده هستند. در حالیکه ایران به تضعیف روح توافق اتمی خود با انجام آزمایش های موشکی بالستیک ادامه می هد، دولت اوباما قصد دارد که با از سرگیری تجارت با ایران به این کشور کمک کند. رئیس جمهور باید این موضوع را متوقف کند.

 

"کوین مک کارتی،" رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، با انتشار بیانیه ای ادعا کرد: من درباره گزارشهای مربوط به اینکه دولت ممکن است زمینه دسترسی ایران به سامانه مالی آمریکا را فراهم کنند به شدت نگران و رنجیده خاطر شده ام. در سپتامبر 2015 "آدام ژوبین،" معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، اعلام کرد که بر اساس توافق اتمی با ایران هیچ رفع تحریمی به موضوع دسترسی ایران به سامانه مالی آمریکا مربوط نمی شود. سازمان های جهانی مقابله با پولشویی و نهاد های مبارزه با منابع مالی تامین کننده اقدامات تروریستی درباره  اجازه دسترسی ایران به سامانه های مالی بین المللی و تهدیدات آن برای سامانه مالی آمریکا هشدار داده اند. به نظر می رسد تمامی تلاشهای ایران برای دسترسی به سامانه مالی آمریکا ناشی از نبود سرمایه گذاری خارجی  در این کشور به دنبال توافق اتمی باشد. نبود سرمایه گذاری خارجی در ایران نتیجه مستقیم رفتار رژیم  و اقدامات آن در خارج از کشور و فضای غیراتمی است. دولت آمریکا لازم است که از هرگونه تلاش برای راضی کردن مقامات این کشور پرهیز کند.
 "ویپ استنی هویر،" از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، هم در بیانیه خود مدعی شد: من درباره گزارش هایی که بر اساس آنها وزارت خزانه داری درباره برخی راهکارهایی است که به ایران اجازه استفاده از دلار آمریکا را برای انجام معاملات تجاری می دهد، نگرانم. قدرت و نقش مهم سامانه بانکی آمریکا همچنان به عنوان ابزاری مهم برای مقابله با منابع تامین کننده مالی اعمال تروریستی است و باید به همین نحو باقی بماند.

 

وی افزود: با توجه به این گزارش ها من این موضوع را به طور شفاف اعلام می کنم که دولت نباید پیش از این عقب نشینی کند و در برابر کنگره پاسخگو باشد. من از هرگونه حمایت از ایران و کاهش تحریمهای جدید این کشور حمایت نمی کنم. ما با این کار خود ابزارهای کنترل ایران را از دست می دهیم و این کشور به حال خود و آزاد رها می شود. زمانی که بانک های ایرانی به طور کامل خود را از مشارکت در تامین مالی اعمال تروریستی و گسترش برنامه موشکی مبرا کنند و زمانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ارعاب متحدانمان دست بردارد، رهبر عالی ایران به تهدیدات خود ضد اسرائیل و مردم یهودی پایان دهد آنگاه شاید جامعه بین المللی گام هایی را برای بازگشت ایران به اقتصاد جهانی ماوراء عقب نشینی های صورت گرفته در طرح جامع اقدام مشترک بردارد. تا آن زمان به نظرم ما نباید بیش از تعهداتمان بر اساس طرح جامع اقدام مشترک عقب نشینی دیگری داشته باشیم.

 

"اد رویس،" رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، هم در بیانیه اش نوشت: ایران تا مادامی که به حمایت خود از تروریسم، نقض حقوق بشر، برنامه موشکی خود و فعالیت های بی ثبات کننده خود در منطقه  پایان ندهد  نباید به سامانه مالی آمریکا دسترسی پیدا کند. 

 

"جب هنسارلینگ،" رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا، هم در بیانیه اش مدعی شد: این گزارشها هشدار دهنده هستند و به رئیس جمهور اوباما این اطمینان را می دهم که هرگونه تلاش برای موافقت با دسترسی جمهوری اسلامی ایران به سامانه مالی آمریکا که از تروریسم حمایت می کند، حقوق بشر را نقض می کند و آزمایش موشکی بالستیک انجام می دهد با دقت فراوان و در بالاترین سطح از طرف این کمیته بررسی می شود.

 

وی افزود: اخیرا گروه کاری مالی درباره این موضوع که نبود پاسخگویی به موارد تامین اقدامات تروریستی از طرف ایران چه پیامدهایی می تواند برای سامانه مالی بین المللی و یکپارچگی آن داشته باشد،هشدار داده بود.ایده دولت آمریکا برای دسترسی ایران به سامانه مالی آمریکا می تواند تبعات خوبی برای ایران داشته باشد اما برای امنیت آمریکا موضوع بدی است.

 

سناتورهای جمهوری خواه "مارکو روبیو "مارک کرک،" هم با انتشار بیانیه ای مشترک مدعی شدند: ایران در ممانعت از  پولشویی گسترده ناتوان بوده است و به تامین مالی سازمان های تروریستی و گسترش برنامه موشکی بالستیک خود ادامه داده است . این کشور همچنین به تحریمهای آمریکا و یکپارچگی سامانه مالی بین المللی بی اعتنا بوده است.هرگونه دسترسی ایرانی ها به دلار آمریکا و سامانه مالی آنها چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم تنها سبب تقویت فعالیت های تهدید کننده و بی ثبات کننده ایران می شود.
آنها افزودند: به جای حمایت از ایران که این کشور قانون آمریکا را دور بزند، دولت اوباما باید با افزایش فشار بر رهبران ایران رفتار تحریک کننده آنها ضد اسرائیل را متوقف سازد. دولت آمریکا نیاز دارد که  از ناسازگاری با کنگره و مردم آمریکا درباره این موضوع مهم و حیاتی که به امنیت ملی کشور مربوط می شود، دست بردارد. این قانون این موضوع را به طور شفاف بیان می کند که دسترسی ایران به دلار آمریکا به شدت محدود شود و  این کشور به روشی قانونی هدف مجازات قرار گیرد.

 

"گریس منگ،"عضو جمهوری خواه کنگره، هم در بیانیه خود آورد: گزارش های مربوط به این موضوع که ممکن است که به ایران اجازه دسترسی به سامانه مالی آمریکا داده شوند آزاردهنده هستند. من از دولت می خواهم که از هرگونه حرکت در این رابطه خودداری کند.من به آینده و پرسش از جان کری وزیر خارجه درباره صحت و سقم این موضوع می نگرم.
"رابرت دالد،"عضو جمهوری خواه کنگره، هم گفت: اینکه دولت از مواضع خود عقب نشینی کرده است و موضوع دسترسی ایران به سامانه مالی آمریکا را بررسی می کند، موضوعی وقیحانه است. این عقب نشینی وقیحانه ماوراء آن چیزی است که توافق گمراه کننده آورده شده است و تنها نشان دهنده آسیب پذیری این توافق نامه و توقعات بی پایان ایران است.

 

"مایک پومپیدو،"نماینده جمهوری خواه کنگره، هم مدعی شد: مگر ارائه بیش از  یکصد میلیارد دلار  موضوع کمی بود که حالا رئیس جمهور اوباما به دنبال عقب نشینی بیشتر در برابر ایران است. این موضوع خند آور و مضحکی است. آمریکا و جامعه تجاری بین المللی نمی تواند این موضوع را فراموش کند که بخش بزرگی از اقتصاد ایران در کنترل سپاه پاسداران است  و بانک های ایرانی تهدیدی برای سامانه مالی بین المللی هستند. در برابر سیاست های بی معنای دولت اوباما من و همکارانم در کنگره برای دفاع از امنیت ملی آمریکا تلاش خواهم کرد تا بتوانیم پاسخی به آزمایش های موشکی بالستیک این کشور بدهیم.