هرمزگان تعطیلات کم حادثه ای داشت

رضا زرگر: هرمزگان همه ساله با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان در دریا و ساحل یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در ایام تعطیلات شناخته می‌شود. در ۱۶ روز ابتدایی امسال بیش از شش میلیون مسافر به استان هرمزگان سفر کرده‌اند. در این مدت آمارهای اعلامی فرماندهان انتظامی و پلیس راه استان نشان از کاهش تصادفات جاده‌ای دارد.

جاده بندرعباس - سیرجان که روزی یکی از جاده‌های مرگ در کشور معرف بود در سال‌های اخیر به دلیل توجه دولت به ساماندهی این جاده ترانزیتی کشور موجب کاهش قابل توجهی از مرگ و میرهای جاده‌ای شده است. اما همچنان جاده‌های شرق استان هرمزگان جزو جاده‌های پر خطر به شمار می‌روند.

سرهنگ علی مجیدزاده  با بیان اینکه وقوع تصادفات در ایام نوروز در جاده‌های استان هرمزگان ۲۷ درصد کاهش یافته است، بیان داشت:  ١٩٩فقره تصادف در جاده های استان هرمزگان ثبت شد.

وی عنوان کرد: ۱۸ نفر در تعطیلات نوروز بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافت. در سال ۹۴ آمار فوتی های جاده های استان ۲۴ فقره بوده است. همچنین ۹۴ فقره حادثه منجر به جرح به قوع پیوست که کاهش ٣١درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت. نوروز ۹۴ آمار تصادفات جرحی ۱۴۲ فقره بوده است. تصادفات خسارتی نیز با ٣٥ فقره، ٢٩درصد کاهش داشت.

مجید زاده سهم مسافران نوروزی از مجموع تصادفات استان را در تلفات ۱۲ درصد و در مجروحان حوادث ۱۷ درصد عنوان کرد و افزود: بیشترین وقوع تصادف جاده‌ای امسال در جاده‌های شرق استان رخ داده است که ٥٦ درصد از کل تصادفات بوده است و ٣١ درصد از حوادث رانندگی نیز در محور شمال استان اتفاق افتاده است.

فرمانده قرارگاه پلیس راه استان بیشترین دلایل وقوع حوادث رانندگی را با ٣٥ درصد سرعت و خستگی و خواب آلودگی و  ٣٠ درصد عدم توجه به جلو اعلام کرد و گفت: ٤٦ درصد حوادث رانندگی واژگونی،٣٠ درصد برخورد وسیله با وسیله و ١٢درصد تصادف با احشام بوده است.

وی بیان داشت: در این مدت ٦٨هزار و ٣٥٢فقره اعمال قانون شد و ٧٦٧ وسیله نقلیه نیز به دلیل تخلفات رانندگی و همراه نداشتن مدارک توقیف شدند. ١١٩مورد خلافی بالای یک میلیون نیز منجر به اخذ مدرک و توقیف وسیله نقلیه شده است

به گفته وی، در ایام نوروز امسال ۵۶۲ مورد تست سلامت از رانندگان گرفته شد که از این تعداد تست انجام شده، ۷۰ مورد مثبت و ۴۹۸ مورد منفی بوده است.

فرمانده پلیس راه هرمزگان یادآور شد: ۱۴ هزار و ۲۱۴ مورد سرعت غیرمجاز با دوربین‌های سرعت سنج سیار و هشت هزار و ۱۷۷ مورد نیز با هشت دوربین ثابت کنترل سرعت در این مدت در محورهای مواصلاتی استان و اعمال قانون ۱۹۶۱ مورد تلفن همراه و کاهش ۲۴ درصدی نسبت به سال قبل، کنترل تخلف ۵۶۰ مورد به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و کاهش ۲۲ درصدی کنترل شد.

فرمانده پلیس راه هرمزگان در مورد آمار تصادفات نوروز سال ۹۴ بیان داشت: تعداد مجروحان تعطیلات نوروز ۹۴ در استان ۲۸۴ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ افزایش ۴۵ درصدی داشته است.

 

بررسی مقایسه‌ای وضعیت تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان هرمزگان

بازه زمانی

۲۵ اسفندماه ۹۴ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۵

۲۵ اسفندماه ۹۳ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۴

تعداد تصادفات جاده‌ای

۱۹۹

------

تعداد کشته‌شدگان

۱۸

۲۴

تعداد مجروحان

۹۴

۱۴۲

محورهای پرحادثه

محورهای میناب، رودان و سیریک در شرق استان

محورهای میناب، رودان و سیریک در شرق استان

دلیل عمده تصادفات

خواب آلودگی و خستگی و عدم توجه به جلو

سرعت بالا، خواب آلودگی