تشدید حملات ایران در بازار جهانی نفت

 با وجود ادامه روند مذاکرات میان کشورهای تولیدکننده نفت برای کاهش سطح تولید این ماده، ایران با کاهش بهای نفت نشان داده به دنبال سهم بیشتری از بازار جهانی است.

 

شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفته تا برای سومین ماه متوالی نفت خام فروزان را با بهایی کمتر از کشور عربستان به فروش رساند. این شرکت همچنین تصمیم دارد تا نفت خام سبک ایران را با تخفیفی 60 سنتی نسبت به متوسط بهای این ماده در خاورمیانه به فروش رساند.

 

در حالی که عربستان و روسیه در تاریخ 17 آوریل (29 فروردین) در دوحه به منظور کاهش سطح تولید نفت با یکدیگر ملاقات خواهند کرد، ایران مصمم است سهم از دست رفته خود در چند سال گذشته را بازپس گیرد. 

 

شرکت ملی نفت ایران، نفت فروزان را 2.43 دلار کمتر از بهای نفت معیارهای عمان و دبی به فروش خواهد رساند. این رقم 3 سنت کمتر از بهای تعیین شده از سوی تولیدکنندگان سعودی است.

 

انتظار می رود رقابت اصلی برای فروش نفت در بازارهای آسیایی رخ دهد؛ اما کشورهای تولید کننده برای به دست آوردن سهم بازار در مناطقی همانند مدیترانه و اروپا نیز با یکدیگر به رقابت سنگینی خواهند پرداخت.

 

بهای نفت خام برنت دیشب با افزایشی 3.1 درصدی به بشکه ای 40.67 دلار رسید. این افزایش در حالی رخ داده است که عربستان اظهار کرده تنها در صورت کاهش تولید نفت از سوی ایران، اقدامی مشابه را انجام خواهد داد.

 

در همین حال ایران تصمیم دارد تا تولید نفت خود را تا پایان مارس 2017 به روزانه 4 میلیون بشکه در روز برساند و مسئولان این کشور برنامه ای برای کاهش تولید این ماده ندارند.