ادعای هاآرتص درباره اصلاح طلبان

 روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مقاله‌ای مفصل به بررسی وضعیت ایران بعد از انتخابات هفتم اسفند پرداخت و مدعی شد با روی کار آمدن میانه‌روها و اصلاح طلبان در دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تمرکز مخالفان داخلی بعد از برنامه هسته‌ای، این بار روی محدود کردن برنامه موشکی خواهد بود.

در ابتدای این مقاله با پیش‌بینی انتخاب شدن آیت‌الله ابراهیم امینی بعنوان رئیس بعدی مجلس خبرگان آمده است: «البته هنوز مشخص نیست که وی ریاست را می‌پذیرد. اگر او این جایگاه را رد کند، ممکن است هاشمی رفسنجانی ریاست را در دست بگیرد. اگر این اتفاق بیافتد، ایران باید منتظر چرخش قابل توجهی در سیاست‌هایش باشد. دلیل این مسئله، حمایت وی از توافق هسته‌ای، رئیس جمهور روحانی و گفتگو با کشورهای غربی است.»

هاآرتص با اشاره به توئیت جنجالی منتسب به هاشمی رفسنجانی درخصوص اینکه دنیای فردا، دنیای گفتمان است نه موشک، نوشت: «برنامه موشکی ایران و آزمایشات بالستیکی اخیر به محل نگرانی کشورهای غربی تبدیل شده است. از نظر داخلی ایران نیز بنظر می‌رسد این مسئله جای برنامه هسته‌ای را بعنوان منبع اختلاف میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان گرفته است.»

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به برخی صحبت‌های فرماندهان سپاه درخصوص توافق هسته‌ای، برنامه موشکی و عملیات نظامی سپاه، مدعی است: «این سخنان فقط بر روی آمریکا یا کشورهای عربی خلیج فارس متمرکز نیست بلکه در حال سیگنال دهی به روحانی هستند که باید گفتگوی استراتژیک را فراموش کند.»

درحالی که تحلیلگران سیاسی و اقتصادی داخلی، روحانی را بخاطر نداشتن برنامه‌ای مفید برای بهبود وضعیت اقتصادی و عمل نکردن به جزییات اقتصاد مقاومتی و همچنین حس نشدن اثر برداشته شدن تحریم‌ها مورد انتقاد قرار می‌دهند، اما هاآرتص مدعی است که باقی‌ماندن تحریم‌های آمریکا دست‌های رئیس جمهور ایران را برای اعمال اصلاحات اقتصادی بسته است.

درحالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا معتقد است ایران می‌تواند با سیستم بانکداری آمریکا همکاری داشته باشد؛ جمهوری خواهان در کنگره اطمینان داده‌اند که هیچگونه امتیاز دیگری به ایران داده نخواهد شد، که این خود نقض مفاد توافق هسته‌ای می‌باشد.

هاآرتص ناتوانی بانک‌های ایرانی برای ارتباط با آمریکا را برای روحانی مضر دانسته و می‌نویسد: «از این نظر روحانی احتمالا بازنده انتخابات ریاست جمهوری برای دور دوم می‌باشد. اوباما و کری خطر این مسئله را درک کرده و جلسات متعددی را با وزارت خزانه داری این کشور جهت کمک به شرکت‌ها و تجار آمریکایی جهت عبور از هزارتوی تحریم‌های (آمریکا علیه ایران) برگزار کرده‌اند.»

این نشریه صهیونیستی در پایان با تاکید بر اینکه مناقشات سیاسی و گفتگوهای تند میان ایران و آمریکا تاثیری بر حضور ایران در مصاف‌های منطقه ندارد، افزود: «بعد از اینکه بیشتر نیروهای ایران از سوریه رفتند؛ اکنون اعلام شده که مستشاران نظامی به سوریه خواهند رفت و این احتمالا درپی خروج نیروهای روسیه از این کشور است.»