پایگاه خبری «البحرین الیوم» نوشت: نگاهی به ریشه روابط بحرین و اسرائیل می تواند دلیل دشمنی آل خلیفه با مقاومت در منطقه به ویژه حزب الله و ایران را روشن کند.

ریشه‌های روابط آل خلیفه با اسرائیل

ریشه‌های روابط آل خلیفه و اسرائیل به سال 1994 میلادی بر می‌گردد، زمانی که یک هیئت رسمی اسرائیل برای نخستین بار عازم بحرین شد، سپس در همان سال «یوسی سارید» وزیر محیط زیست اسرائیل هم راهی منامه شده و با «خالد الخلیفه» وزیر خارجه وقت بحرین دیدار کرد.

خالد الخلیفه در سال 2000 میلادی تاسیس انجمن خاورمیانه با عضویت کشورهای عربی به اضافه اسرائیل را خواستار شد و در آن زمان معتقد بود این انجمن تنها راه حل و فصل مشکلات موجود در منطقه است.

در سال 2005 میلادی، محمد بن مبارک الخلیفه معاون نخست وزیر بحرین اعلام کرد که منامه تصمیم گرفته تا ممنوعیت کالاهای تولید اسرائیل را لغو کند.

سرزنش عربها به دلیل ارتباط برقرار نکردن با اسرائیلی‌ها

ولیعهد بحرین در سال 2009 از سران عرب خواست تا از طریق رسانه‌های اسرائیلی، شهروندان عرب را مخاطب قرار دهند تا به اصطلاح تلاش‌های سازش در خاورمیانه تسهیل شود و حتی در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست، عرب‌ها را به خاطر تلاش نکردن برای برقراری ارتباط با اسرائیلی‌ها سرزنش کرد.

نکته قابل توجه اینکه در چهارم آوریل همان سال حاکم بحرین و وزیر خارجه او از « رونالد لورد» رئیس شورای یهودیان جهان استقبال کردند.

این پایگاه خبری یادآور شد که این موارد بخش‌هایی از تاریخ روابط علنی آل خلیفه با اسرائیل بود حال آنکه بخش بزرگتر آن همچنان محرمانه و مخفی باقی مانده است و چه بسا این روابط دلیل دشمنی آل خلیفه با مقاومت در منطقه به ویژه حزب الله و ایران را روشن کند.