مبارزه با «سن گندم» در 15 هزار هکتار از مزارع غلات تربت حیدریه انجام می شود

محمد کریمی فرزقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری و درجمع خبرنگاران تربت حیدریه اذعان کرد: سن گندم بعنوان آفت عمومی همه ساله بسیاری از مزارغ زیر کشت غلات را تحت تاثیر خود قرار می دهد و مراتع دامنه های پاگدار در جلگه رخ تربت حیدریه بیشترین استعداد آفت سن گندم را دارند و لذا کارشناسان حوزه کشاورزی برای مبارزه با این آفت آمده اند و می طلبد کشاورزان همکاری لازم و مثمر ثمری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در صورت عدم دسترسی بازرسان و کارشناسان این حوزه به کشاورز و همچنین دارا بودن سن گندم در مزارع، بلافاصله پرچم قرمز رنگی در آنجا نصب و کشاورز و سایرین را نسبت به این آفت آگاه می سازند.

کریمی با بیان اینکه اگر بحث کیفیت گندم رقابتی شود، مبارزه با آفت آن راحت تر انجام می گیرد، افزود: ممکن است برخی کشاورزان به دلایل مختلفی از سم زدایی و مبارزه با سن گندم ممانعت کنند، در این صورت کارشناسان ما ضمن اینکه سم زدایی مزرعه را انجام می دهند، طبق دستور دادستانی خسارت و هزینه سم پاشی از کشاورز را نیز دریافت می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: در سال گذشته حدود 4 هزار و 500 هکتار از مزارع تربت حیدریه دچار آفت سن شدند و امسال نیز پیش بینی می کنیم که بالغ بر چهار هزار هکتار در سطح مراتع زیر کشت غلات دچار این آفت شوند.

کریمی با بیان اینکه شهرستان تربت حیدریه یکی از 10 شهرستان پر خطر آفت سن گندم در خراسان رضوی شناسائی شده، افزود: با تلاش کارشناسان بخش کشاورزی و تعاملی که کشاورزان در مبارزه با این آفت داشتند، سال گذشته گندم سن زده کمتر از 2 درصد داشتیم  و این شهرستان بهترین رتبه را در این خصوص در استان کسب نمود.

وی تاکید کرد: اگر سن گندم در محصولات کشاورزان بیشتر از 2 درصد باشد، قابل استفاده نبوده و لذا تنها برای خوراک دام قابل استفاده خواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی در ادامه به اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی اشاره کرد وبیان داشت: امنیت غذایی و تکبه بر تولید داخلی از مصادیق اقدام و عمل است که مهمترین راهکار آن ذخیره سازی محصولات استراتژیک کشاورزی برای کشوراست.

وی با اشاره به اینکه بخش اقتصادی کشاورزی تنها بخشی است که رشد مثبت داشته، بیان کرد: اگر به مانند صنعت خودرو سازی به بخش کشاورزی اهمیت داده و از آن حمایت شود، معضل اشتغال و تولید  ثروت و درآمد در مناطق روستائی برطرف می شود.

کریمی مهمترین شاخصه اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی را افزایش بهره وری آب با اصلاح الگوی مصرف دانست و گفت: اجرای آبیاری تحت فشار، طرح انتقال آب، مرمت و بازسازی قنوات، اجرای طرح تجمیعی یکجا کشتی از راهکارهای این اقدام است که همه مستلزم اعتبار 4 هزار میلیارد ریالی می باشد.

بخشکشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.

یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده، زعفران است.